CRISI ENERGÈTICA PLA D'ESTALVI
Crònica 07/03/2011

Efectiva?

Marta Català
3 min
Viatge a valència El marcador de velocitat del Seat Leon durant el trajecte  de Barcelona-València i alguns dels escenaris on ens vam aturar.

Ha arribat el dia. A partir d'avui, a l'hora de viatjar per autopista o autovia caldrà prémer una mica menys l'accelerador per no passar dels 110 km/h. Les adhesius amb el nou límit de velocitat ja mostren el canvi a les carreteres. També els radars estan llestos. Falta veure què faran els conductors. Reduir la velocitat de 120 a 110 quilòmetres per hora forma part d'un paquet d'estalvi energètic que ha aprovat el govern espanyol enmig de polèmica i escepticisme sobre l'efectivitat real de la mesura.

Experts en la matèria i en l'automòbil consultats per l'ARA creuen que no serà del tot efectiva, perquè el consum de combustible pot variar en funció de molts factors. El més important és l'estil de conducció del mateix conductor, així com els fenòmens atmosfèrics, assegura el portaveu nacional de la SEAT, Fernando Salvador: "Afecta molt la manera de conduir i l'orografia".

Per la seva banda, el president de la Societat de Tècnics de l'Automoció (STA), Rafael Boronat, no és optimista i diu "que no serà efectiva perquè no es pot assegurar al 100% que hi hagi una diferència de consum a la pràctica que sigui proporcional, que es podria deduir d'un càlcul teòric". Això explicaria que la prova del diari ARA de conduir de Barcelona fins a València amb el mateix cotxe (un Seat León 1.800) a 120 km/h i tornar a 110 fins al mateix punt de la capital catalana on havíem iniciat el viatge, hagi donat com a conclusió que es gasten dos litres més a 110 km/h que a 120: "Depèn de la relació de marxes, de si plou, de si es fa un avançament", diu Boronat. Tant Salvador com el president de la STA no són partidaris de reduir la velocitat "de manera estricta", ni d'imposar prohibicions, sinó de recomanar al conductor que condueixi de la manera més econòmica possible. "Cal buscar la consciència d'estalvi del conductor des que es treu el carnet", afirmen.

14.04 Porta de Barcelona

Omplim dipòsit a l'àrea de servei Porta de Barcelona. Fa un dia lleig. Diuen que a València està plovent. Ens preparem per a un viatge d'anada i tornada en un mateix dia. És un experiment que acabarà amb sorpreses. El cronòmetre està en marxa, agafem l'AP-7 direcció València. És difícil agafar els 120 km/h perquè hi ha un petit embús a l'altura de Martorell perquè hi ha obres. La pluja incomoda, el parabrises va a tota pastilla, fa un mica de fred i la velocitat mitjana és d'uns 100 km/h durant uns 15 minuts.

18.01 h peatge de València.

Viatge tranquil, parem a dinar a l'estació La Plana (descomptem el temps). Hi ha núvols, no plou. No fa vent, temperatura estable i assolim els 120 durant el trajecte. Arribem al final del viatge a les 18.16 h a l'última benzinera abans d'entrar a València. Hem fet 324 quilòmetres i omplim el dipòsit: ens hi caben 25,45 litres de benzina súper 95. Tornem a Barcelona, recorrem sis quilòmetres per fer la volta per agafar l'autopista en sentit invers i canviem de velocitat, a 110. Hem tardat 3 hores i 12 minuts i 324 km.

Tres hores, 29 minuts i 27,35 l

La tornada es fa amb més cansament. Bufa un fort vent i el terreny fa una lleugera pujada. No variem de velocitat. El compte quilòmetres ens marca 110 i costa mantenir el pedal a l'accelerador, tan bon punt et despistes...és fàcil sobrepassar el límit. Encara bo que avui no hi ha multes. Són les 8 del vespre, acabem de deixar enrere Benicarló i els ulls comencen a pesar. Hem de fer una aturada de 29 minuts. Cafè i estirar les cames. Continuem amb el viatge fins a Barcelona i ens aturem a la mateixa estació de servei, Porta de Barcelona. Omplim el dipòsit: 27,35 litres, dos més que a l'anada. Hem fet 324 km en 3 hores i 29 minuts.

stats