INFRAESTRUCTURES
Crònica 06/10/2011

Tremosa irrita la CE pel Corredor Mediterrani

Laia Forès
2 min

BRUSEL·LESLes xarxes socials com Twitter tenen un risc: s'hi pot dir el que es vulgui i quan es vulgui, el rumor s'escampa i es crea un foc polític difícil d'apagar. És el que ha passat amb una piulada que l'eurodiputat de CiU Ramon Tremosa va fer dimarts al vespre sobre el corredor ferroviari del Mediterrani, un projecte clau per a Catalunya que la Comissió Europea (CE) podria declarar prioritari el pròxim 19 d'octubre. "Un diputat ha estat avui a la CE i ha vist el mapa: cau la Travessia Central dels Pirineus i el corredor Barcelona-València és prioritari", va escriure Tremosa. L'eurodiputat català donava per fet que Brussel·les inclourà a la llista d'infraestructures prioritàries el Corredor Mediterrani en detriment del Corredor Central, que hauria de connectar amb França per l'Aragó. L'eix ferroviari mediterrani és un projecte que preveu adaptar l'ample de la via ferroviària a l'estàndard europeu per crear un gran eix de transport de mercaderies que vagi des d'Andalusia fins al nord d'Europa passant per Múrcia, el País Valencià i Catalunya. Tot i això, la proposta que revelava Tremosa al seu Twitter tampoc era directament aquesta, sinó la que connectava Algesires amb Madrid, i d'allà a Barcelona i la frontera francesa amb una antena fins a València.

La Comissió Europea, però, desmenteix rotundament que la decisió ja estigui presa. "Fa dues setmanes que hi ha intenses reunions per decidir quins són els projectes prioritaris, els que rebran finançament comunitari, però encara no s'ha pres cap decisió", va assegurar ahir Helen Kearns, portaveu europea de Transports. Brussel·les decidirà a quins projectes atorga l'etiqueta de prioritaris en funció de l'aportació que tinguin al funcionament del mercat interior. En aquest sentit, les infraestructures que connectin un o més estats membres tenen més números de ser inclosos a la llista. "En un moment de crisi com aquest, hi ha pocs diners i s'han de gastar bé. S'estan analitzant amb molt de compte tots els projectes", va explicar Kearns.

En una altra piulada, Tremosa apuntava a l'eurodiputada alemanya liberal Gesine Meissner com a autora de la filtració. Ahir, però, Meissner va rebutjar parlar de la qüestió quan l'ARA es va posar en contacte amb ella. "La data en què es coneixerà el mapa és a mitjan octubre", es va limitar a dir la companya de files de Tremosa. Fonts parlamentàries van explicar que l'eurodiputada alemanya està "consternada" i "amoïnada" pel fet que Tremosa l'hagi apuntat amb el dit. Les mateixes fonts consideren que l'eurodiputat de CiU està "intoxicant" per pressionar la Comissió Europea. En declaracions a RAC1, Tremosa va dir ahir que ho va voler avançar a Twitter, ja que té "indicis molt fiables" que el Corredor Mediterrani s'acabarà imposant, tot i que la confirmació no serà fins al dia 19.

Tot i l'embolic creat per la piulada al Twitter, l'eix ferroviari mediterrani és un dels que està més ben situat per ser declarat prioritari. L'únic que li pot fer ombra és el Corredor Central. Avui el ministre de Foment, José Blanco, s'entrevistarà a Luxemburg amb el comissari de Transports, Siim Kallas. Segons fonts governamentals, en la reunió Blanco defensarà el Corredor Mediterrani.

stats