SECTOR DE L'AUTOMÒBIL
Crònica 18/05/2011

Estampaciones Sabadell esgota vies per salvar-se

El comitè d'empresa d'Estampaciones Sabadell (Essa)té fins dimarts vinent per presentar una proposta que convenci Gestamp a entrar al capital i salvar l'empresa de la suspensió de pagaments.

Elena Freixa
2 min
Un operari solda peces d'un cotxe a la cadena de muntatge d'una fàbrica de Nissan.

Barcelona.El futur del proveïdor de l'automòbil català Estampaciones Sabadell (Essa) afronta la setmana decisiva. L'entrada de Gestamp -un altre fabricant de peces- al capital és clau per salvar la companyia del concurs de creditors i els sindicats treballen contrarellotge en una proposta que convenci Gestamp després de setmanes de negociacions infructuoses. Representants del comitè d'empresa van presentar ahir a l'administració, que ha estat mediadora en el procés, un nou document en què rebaixen algunes de les exigències per afavorir que es reobri el diàleg.

La retallada de 101 persones, el 25% de la plantilla de Palau-solità i Plegamans, i altres exigències com la rebaixa del 20% dels sous van provocar divendres passat una ruptura de les converses i Gestamp va anunciar que es retirava de l'operació d'adquirir un 40% d'Essa, empresa propietat de la família Bonet. El nou document d'ahir, però, s'avé a la reducció de plantilla sempre que sigui de manera voluntària, és a dir, a través de prejubilacions i un pla de baixes voluntàries. També accepta una congelació salarial fins al 2012 que suposarà mantenir dos anys més unes condicions econòmiques que es remunten al 2007, segons van explicar a l'ARA fonts sindicals. "Aquest sacrifici suposa un estalvi per a l'empresa de més del 20%", va afegir un dels portaveus del comitè. Amb aquestes noves disposicions damunt la taula, i amb la mediació de la Generalitat, els sindicats confien reprendre les converses.

El consell d'administració de Gestamp, que es reuneix demà, va demanar encara algunes modificacions i ha donat de termini als sindicats fins dimarts vinent per presentar una proposta que permeti l'acord amb Essa. L'empresa travessa una situació financera molt precària, amb un deute que les mateixes fonts sindicals van xifrar en més de 40 milions d'euros. L'entrada de Gestamp al capital d'Essa serviria per desbloquejar les converses amb els creditors i aconseguir refinançar el deute i seguir endavant amb l'activitat.

Única sortida viable

La direcció d'Essa ha transmès als treballadors que Gestamp és l'última via per superar la difícil situació econòmica. Sobretot després del fracàs de les converses que es van mantenir fa uns mesos amb la multinacional canadenca Magna.

La delicada situació d'Essa es va accelerar amb l'esclat de la crisi, segons el comitè d'empresa, quan les comandes van caure en picat, sobretot el 2009. Els ajustos de plantilla van ser inevitables i l'empresa va posar en marxa un pla de baixes voluntàries. A més a més, per salvar l'excedent de treballadors la companyia catalana ha anat encadenant durant els últims anys expedients de regulació d'ocupació temporals (ERO). L'últim, presentat a finals del 2010 i encara vigent, preveia només una aturada màxima de dos dies al mes fins al novembre.

stats