AUTOMOCIÓ
Crònica 11/12/2011

Frenada a les fàbriques de cotxes el 2012

La indústria de l'automòbil revisa a la baixa la producció de cara a l'any que ve per la caiguda de la demanda a Europa. Les fàbriques catalanes ja han programat aturades per adaptar-s'hi.

Elena Freixa
3 min

BARCELONA.Els primers calendaris laborals del 2012 que han presentat les fàbriques d'automòbils a tot l'Estat plantegen, per començar, allargar les vacances de Nadal més enllà de Reis. És el cas de Seat, que té previst aturar les línies de producció de Martorell cinc dies, fins a l'11 de gener. La filial de Volkswagen ha anunciat que produirà quasi 50.000 unitats menys de les que preveia fa uns mesos. Així, l'any que ve sortiran de la fàbrica uns 440.000 cotxes, un volum que, tot i la rebaixa, acabarà sent més gran que el d'aquest any gràcies a la producció de l'Audi Q3. De fet, si es compleixen aquests números, Seat tornarà a uns nivells d'activitat que no havia assolit en els últims deu anys, segons va explicar a l'ARA un portaveu de l'empresa.

A la fàbrica de Nissan de la Zona Franca també es dóna per fet el descens de producció a partir del gener, tot i que encara no s'han concretat les unitats. Fonts del comitè d'empresa van apuntar que la caiguda pot venir principalment de la furgoneta X83, que es fabrica per a diverses marques des de Barcelona. Hi ha nervis per una possible rebaixa en la comanda de Renault, que ven sota el nom de Trafic. Els treballadors confien a tenir el calendari del 2012 la setmana vinent, tot i que l'any fiscal japonès amb què es regeix Nissan no acaba fins a l'1 d'abril.

De les 18 fàbriques de vehicles que hi ha a tot l'Estat en sortiran unes 200.000 unitats menys l'any que ve, segons estimacions de la patronal espanyola Anfac. Així, la producció quedarà un 15% per sota dels 2,3 milions d'unitats del 2011.

Que hi ha menys alegria a les línies de producció ja s'ha començat a notar en la recta final d'aquest any. Nissan ha parat les línies durant tota l'última setmana, igual que Seat, que només ha fabricat l'Audi Q3.

Tot i això, les plantes catalanes afronten aquest revés engegant els mecanismes de flexibilitat pactats i evitant, de moment, expedients de regulació d'ocupació (ERO) temporals com passa en altres plantes a tot l'Estat. És el cas de Ford a Almussafes (València), on la direcció planteja parar fins a 39 dies la producció l'any que ve. També hi ha EROs temporals a Renault a Valladolid, a la fàbrica d'Opel a Figueruelas (Saragossa) i està en dubte si n'hi haurà a PSA Citroën Peugeot a Vigo. En alguns casos, la retallada de producció prevista ja ha costat la feina a treballadors temporals. Volkswagen Navarra, per exemple, ha dit que prescindirà de 700 eventuals.

Esperances ajornades

Durant el 2011 l'oxigen a la indústria de l'automòbil local ha arribat del mercat europeu, que és on es dirigeix el gruix de les exportacions, que suposen més del 80% de la producció. El sotrac que s'espera el 2012 fa que els fabricants es mirin amb optimisme només la segona meitat de l'any. Si Europa es recupera a temps, la producció augmentarà i s'evitaran mals majors a les fàbriques i a la nombrosa xarxa d'empreses proveïdores. Els nous models poden servir de revulsiu a les vendes. Això és el que espera per exemple Seat amb el nou León.

Pel que fa al mercat interior, Anfac assumeix el paper de lobi per convèncer el nou govern espanyol de la necessitat d'incentius fiscals que animin les vendes. El 2011, asseguren, ja és un any perdut amb 800.000 matriculacions, la dada més baixa dels últims 20 anys.

La indústria de l'automòbil va aportar l'any passat el 6,2% del producte interior brut (PIB) espanyol i en termes d'ocupació, tot i haver-se encongit per la crisi, encara suposa més del 8% de l'ocupació total.

stats