Crònica 30/04/2011

La Generalitat vol connectar les dues línies de FGC

Redacció
2 min

BARCELONA.Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) estudia la viabilitat de construir un túnel que connecti les estacions de Plaça Espanya i de Gràcia de Barcelona per integrar així les dues línies metropolitanes, la que connecta amb Manresa i Igualada i la que arriba a Terrassa i Sabadell. Segons fonts de la companyia pública que citava l'agència Efe, el túnel serviria per allargar les línies provinents de Martorell, Igualada i Manresa i connectar-les fins a Gràcia, per on passen els trens provinents de la plaça de Catalunya i de les ciutats de Terrassa i Sabadell.

El nou túnel tindria una parada intermèdia a la plaça de Francesc Macià, que és la terminal de les línies de Trambaix, una zona amb una tradicional carència de metro i tren. La direcció de FGC no ha xifrat el cost de construir aquesta infraestructura, encara que ha assegurat que el cost quedaria totalment justificat pel nivell de negoci que significaria, ja que duplicaria el trànsit de passatgers que arriben actualment de les comarques del Baix Llobregat, l'Anoia i el Bages.

La infraestructura significaria construir un nou túnel a Barcelona, després del que s'està construint per a l'alta velocitat i que ha costat uns 180 milions d'euros. Malgrat que l'estudi de viabilitat està fet i que el projecte figura entre els reptes de la companyia ferroviària, FGC ha remarcat que la infraestructura ni està aprovada, ni té un calendari per a la seva execució. Entre els futurs projectes, FGC ha recordat que, amb la crisi econòmica, ha quedat paralitzada la construcció d'una cua de maniobres adjunta a l'estació de Plaça Catalunya, que suposaria augmentar la capacitat fins a un 30 per cent de les línies del Vallès, actualment en la màxima càrrega possible. Per contra, l'altra línia metropolitana té una capacitat de passatgers superior a la que transporta realment i, per tant, el nou túnel suposaria un impuls per a aquesta línia que acaba actualment a Plaça Espanya, segons l'operadora. Precisament, les línies del Vallès s'estan allargant actualment, i les obres en desenvolupament augmentaran les estacions a Terrassa i Sabadell, fet que aportarà a les dues ciutats un servei de metro intern.

El TGV a l'aeroport de Girona

La Generalitat calcula que construir una estació del TGV a l'aeroport de Girona tindrà un cost global de 13,2 milions d'euros i que l'equipament seria utilitzat per 1,2 milions de passatgers l'any. La previsió del Govern és no demanar diners a l'Estat per fer l'obra i buscar la col·laboració amb el sector privat per executar-la. L'estació s'aixecaria en uns terrenys de Vilobí d'Onyar, situats a uns dos quilòmetres de l'aeroport. La connexió amb la terminal aeroportuària es faria a través d'un servei d'autobusos, ha explicat el director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font.

stats