PRIVATITZACIONS
Crònica 04/12/2011

La Generalitat trossejarà Tabasa per poder vendre-la

Les empreses interessades en Tabasa volen gestionar els túnels de Vallvidrera, però no veuen igual d'atractives la resta d'activitats de la companyia. Abertis és una de les possibles compradores.

Ignasi Pujol
3 min
PEATGE MADUR  Tabasa, la gestora dels túnels de Vallvidrera, fa 12 anys seguits que té beneficis.

BARCELONA.La Generalitat té pressa per fer caixa. La conjuntura econòmica posa entre l'espasa i la paret l'executiu català, que es veu forçat a buscar fórmules més o menys imaginatives per captar recursos. Una de les vies més clares que ha detectat és la privatització d'empreses públiques o la venda de participacions a companyies.

No obstant això, la conselleria d'Economia -que pilota aquest procés de desinversions- es troba amb dues dificultats. Per una banda, la urgència no és la millor estratègia per maximitzar el valor dels actius del Govern, i per l'altra, hi ha algunes restriccions a la venda d'empreses públiques, ja siguin obstacles jurídics o operatius. Així ho reconeix el departament dirigit per Andreu Mas-Colell en una de les seves últimes presentacions als inversors: "La privatització d'empreses està ben avançada, però algunes complexitats legals redueixen la probabilitat de tancar operacions durant el 2011". Economia valora en 600 milions d'euros les seves participacions empresarials.

Tabasa és una de les empreses públiques que està en el punt de mira del conseller Mas-Colell. L'empresa que gestiona els túnels de Vallvidrera té uns comptes molt sanejats. L'any passat va facturar 40,3 milions d'euros i va tancar el dotzè exercici consecutiu amb beneficis (el túnel es va inaugurar l'any 1991), amb uns guanys nets de 8,29 milions. Donada aquesta bona salut financera el tripartit va decidir el 2008 canviar l'objecte social de Tabasa, que va passar de ser una concessionària a una empresa capaç de licitar i gestionar infraestructures i serveis de mobilitat.

Gràcies als beneficis acumulats durant anys i a la capacitat d'endeutament d'aquesta empresa -que estava lliure de deutes en aquell moment- l'anterior Govern hi veia una fórmula per alleugerir els pressupostos públics. Tabasa va rebre l'encàrrec del Govern d'impulsar obres per valor de 900 milions d'euros. Les més significatives són el carril bus-VAO de l'autopista C-58 (valorada en 125 milions d'euros), la nova cua de maniobres dels Ferrocarrils de la Generalitat a Plaça Catalunya (125 milions), el futur túnel de la Conreria (400 milions) i el desdoblament dels túnels de Vallvidrera (150 milions). Per impulsar aquestes obres Tabasa va subscriure l'any passat un crèdit de 25 milions d'euros amb Bankinter i recentment el Banc Europeu d'Inversions (BEI) ha concedit uns altres 125 milions a la companyia, tot i que només se n'han assignat 54 milions.

Divisió

Mas-Colell es troba, doncs, amb un problema: per donar entrada al capital privat a Tabasa ha de reestructurar la companyia, ja que el previsible interès que pot generar entre els operadors privats la gestió del peatge de Vallvidrera s'esvaeix en considerar les funcions afegides que li va encomanar el Govern el 2008.

Segons fonts pròximes a l'executiu, des de la conselleria d'Economia s'estudia ara com solucionar aquest problema de la manera més ràpida possible. La Generalitat controla el 96% de l'empresa i la resta d'accions estan repartides entre el Consell Comarcal del Barcelonès, la Diputació i els ajuntaments de Barcelona i de Sant Cugat del Vallès.

Un dels possibles interessats a gestionar Vallvidrera és el grup català Abertis, que ja és soci de la Generalitat al túnel del Cadí, un altre peatge que el Govern podria privatitzar.

Aigües Ter Llobregat (ATLL) és una altra de les empreses públiques a través de les quals el Govern vol obtenir nous ingressos. L'obstacle en aquest cas és que l'ATLL, filial de l'Agència Catalana de l'Aigua, no pot vendre les seves accions. Per això en aquest cas s'està pensant a treure a concessió el servei, sense perdre la titularitat pública. Agbar i Comsa Emte ja s'hi han mostrat interessats.

stats