AEROLÍNIES
Crònica 28/10/2011

El Govern demana a Qatar Airways que prioritzi el 'hub' de Barcelona

L'executiu català, accionista majoritari de Spanair, reclama al nou soci industrial de la companyia que Barcelona sigui un centre de connexions intercontinental. L'acord amb Qatar és a prop.

Ignasi Pujol
2 min
Un avió de Spanair estacionat al costat de la terminal 1 de l'aeroport de Barcelona - El Prat.

Barcelona.Després d'injectar prop de cent milions d'euros a la companyia aèria durant els últims dos anys a través d'aportacions de capital i crèdits participatius, la Generalitat és el primer accionista de Spanair. Hi té una "posició majoritària", tal com ahir va afirmar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder.

Per aquest motiu el Govern és la principal part implicada en la venda del 49% de les accions de Spanair a la companyia Qatar Airways. L'operació no està tancada però és en la recta final, tot i que els socis de l'aerolínia tenen un pla B per si falla l'opció qatariana: la venda del 100% de la companyia al grup industrial xinès HNA (que aquest mateix any ha comprat el 20% de la cadena espanyola NH Hoteles), tal com va avançar ahir l'ARA.

Recoder va declinar fer comentaris sobre l'operació. "Aquestes negociacions s'han de portar amb molta discreció", va comentar. Però el conseller sí que va explicar el "doble objectiu" de la Generalitat en el procés de venda. D'una banda, l'administració vol que "Barcelona sigui un hub (centre de connexió de vols) amb el màxim nombre de rutes intercontinentals possibles; aquesta és una prioritat de país".

D'altra banda, el Govern vol que la companyia tingui un "soci estratègic" que doti la companyia dels recursos necessaris per seguir endavant. Recoder no va voler comentar si l'entrada dels nous accionistes suposarà una desinversió de l'executiu català, tot i que la lògica indica que sí. El Govern sempre ha dit que la inversió a Spanair és provisional.

Accionistes

La Generalitat és el primer accionista d'Iniciatives Empresarials Aeronàutiques (Ieasa), el conglomerat que controla el 85% de Spanair, a través de les empreses públiques Cimalsa, Avançsa i de les societats mixtes Catalana d'Iniciatives i Fira de Barcelona. A Ieasa també hi participen membres de FemCat i Turisme de Barcelona. Fora d'Ieasa, l'escandinava SAS manté un 11% de les accions i els pilots en tenen un 3%.

stats