INFRAESTRUCTURES
Crònica 12/05/2011

El Govern declara la guerra per Rodalies

"Al límit". Així és com té la paciència el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, davant les successives incidències a Rodalies i la manca de respostes i inversions de Foment.

Maria Ortega
2 min
Les avaries a Rodalies han encès els ànims tant dels usuaris com dels responsables del departament de Territori i Sostenibilitat.

Barcelona.Les 76 incidències que han sacsejat la xarxa de Rodalies aquests últims dos mesos i mig -un ritme d'ensurts que no s'allunya de l'habitual- no han estat argument suficient perquè el ministeri de Foment s'assegui a parlar amb representants de la Generalitat. El conseller de Territori i Sostenibilitat ja advertia ahir que el Govern té la paciència "al límit", sobretot després que, amb menys de 24 hores de marge, Foment decidís unilateralment suspendre la reunió -fixada a l'agenda des del mes de gener- amb el director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, en què estava previst informar de les mesures d'urgència per les quals el Govern exigeix finançament immediat a Rodalies.

La trobada ha quedat ajornada sense data, ja que totes les que ha proposat el govern espanyol van més enllà del 22 de maig. Una prova més, segons Recoder, que "som víctimes d'un menyspreu continuat per part de l'Estat". Davant l'evidència que el servei de Rodalies no s'aguanta per enlloc i que els compromisos d'injecció econòmica adoptats per Foment no avancen al ritme acordat, el conseller va declarar ahir la guerra dels trens i reivindica un "servei de Rodalies digne del segle XXI". La resposta no es va fer esperar. Ras i curt: no és moment de demanar esforços econòmics al govern central "quan a Catalunya s'ha paralitzat la licitació d'obra pública per poder complir amb el dèficit", etzibava el ministre de Foment, José Blanco. Minuts abans, però, Recoder ja havia esquivat l'argument econòmic assegurant que és "difícil justificar" que no hi ha diners quan s'han invertit, per exemple, 3.800 milions d'euros en l'AVE entre Madrid i Extremadura.

La crispació del conseller de Territori i Sostenibilitat ha anant in crescendo des de l'inici de mandat i ha arribat a aquests màxims després de la plantada en la trobada prevista per a ahir. Reunions a banda, la Generalitat ja ha presentat el pla d'urgència que recull totes les intervencions que es consideren imprescindibles per garantir un servei de tren en condicions, tenint en compte que dels 4.000 milions aprovats en el pla de Rodalies 2008-2015, a dia d'avui, només s'han executat projectes equivalents al 3,3% del total del pressupost (133 milions executats, 281 en obres i 273 licitats). Les mesures que el Govern ha etiquetat com a urgents tenen un cost de 1.900 euros i estan majoritàriament incloses en el pla de Rodalies, amb l'única excepció de la reforma de l'estació de l'Hospitalet, que suposa una inversió extra de set milions i mig d'euros.

La prioritat bàsica d'aquest pla és exigir que s'inverteixi en la modernització de la infraestructura ja existent. Una inversió que, amb el pla de Rodalies a la mà, s'havia de fer en dos quadriennis amb una inversió de 298 milions d'euros en el primer període i de 212 en el segon. De moment, només s'han executat projectes equivalents al 13%. El pla de xoc inclou obres com l'accés ferroviari a la nova terminal del Prat o el desdoblament de la línia Montcada-Vic, que suposa un terç del pressupost. També es demana una oficina de coordinació del pla de Rodalies a Barcelona per fer-ne un seguiment des de la proximitat.

stats