MOBILITAT
Crònica 21/02/2012

El Govern pot forçar serveis mínims fins al 80% durant el Mobile

El Mobile World Congress 2012 se celebrarà amb serveis mínims de transport públic si no hi ha un acord d'última hora entre TMB i sindicats. Ahir les reunions només van servir per mantenir posicions.

Albert Balanzà
3 min
Un comboi de bus de la línia 50 circulant a plaça Espanya amb els rètols principals d'entrada a l'exposició que ja anuncien el Mobile World Congress.

BARCELONA.Barcelona serà la capital mundial del mòbil durant quatre dies, però no tindrà a tot gas la flota de bus i metro com a conseqüència de la manca d'acord laboral entre la direcció de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i una part dels sindicats de bus i metro. Després de l'ampliació de la vaga inicialment convocada per al 27 de febrer fins als quatre dies que durarà el Mobile, del 27 a l'1 de març, la mediació engegada per la Generalitat no ha tingut, ara com ara, cap resultat i només ha servit perquè el front sindical presenti la seva proposta de serveis mínims. Els combois de bus circularien amb una freqüència del 50% entre les 6.30 hores i les 9.30 hores, i entre les 17.00 hores i les 20.00 hores, i en zones de la ciutat on no hi ha transport públic alternatiu s'elevaria el percentatge al 75% del servei. No hi ha cap proposta encara en el servei de metro, i per part de TMB l'única recomanació és l'adopció d'uns "serveis mínims màxims".

La representació del Govern, encapçalada per la direcció general de Relacions Laborals, va escoltar ahir les dues parts durant més de cinc hores en dues reunions separades, primer de TMB amb els representants sindicals del bus i després de TMB amb els portaveus dels treballadors del metro. La direcció de l'empresa pública defensa l'adquisició de compromisos amb els treballadors que incloguin "compensacions" i un acord "de futur" amb valor de conveni fins al 2015. Un portaveu de TMB no ha volgut entrar en l'adopció de compromisos que impliquin una liquidació econòmica immediata i que tinguin en compte, en conseqüència, peticions com el pagament dels endarreriments del 2011 als treballadors. "Depèn del que entenen per immediatament", ha apuntat aquest portaveu.

Entre 15 i 17 milions d'euros

La llista de reivindicacions del front sindical té una part en comú, com són aquests endarreriments de l'any passat que afecten 4.000 treballadors de bus i 3.300 treballadors del metro. Però la diferència principal entre els dos blocs de treballadors -i per això negocien en paral·lel- és que el conveni de metro es va exhaurir l'any passat i se n'està negociant un de nou, i el conveni de bus té vigència fins al 31 de desembre de 2012. Aquests últims treballadorsafegeixen al llistat de demandes l'actualització de les taules salarials i el cobrament de cinc minuts més de descans, dos aspectes que estan previstos en el conveni per al 2012. TMB calcula que satisfer totes les demandes salarials implica un cost aproximat d'entre 15 i 17 milions. Assegura que no els té.

Un dels portaveus sindicals, Faustino Mondragón, va advertir ahir que les reunions de mediació han de ser "decisòries" sobre el compliment del conveni i que els treballadors seran "flexibles", però només amb la data del 2012, en què TMB hauria de liquidar els acords que estan signats al conveni. "Tenen tot l'any 2012 per pagar i complir amb el que està escrit, però el compromís s'ha de resoldre ara: o caixa o faixa", apunta Mondragón. L'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, va mostrar una certa fermesa per part de l'administració: "Si una vaga evita fer un congrés, no cedirem".

El departament d'Empresa i Ocupació tornarà a convocar avui dimarts els treballadors de metro i demà dimecres els treballadors de bus. En el cas que no hi hagi acord, haurà de dictar serveis mínims obligatoris, que en cap cas mantindran a ple rendiment la xarxa de transport públic. Les previsions dels treballadors són una jornada laboral amb horaris especials entre el 27 de febrer i l'1 de març que no superi el 80% dels combois.

stats