CAMPANYA DE NADAL
Crònica 10/12/2011

Guerra de preus al comerç

Les rebaixes del gener s'han avançat un mes. Això sembla si es passeja pels carrers i els centres comercials, en els quals proliferen botigues i grans cadenes que en alguns casos retallen els preus a la meitat.

Beatriz Arias
3 min
REBAIXES ATRACTIVES  Els establiments estan abaixant els preus entre un 20% i un 50% per animar les tradicionals vendes  nadalenques. A la imatge superior, la botiga de Cortefiel de l'Illa Diagonal ofereix descomptes del 50%. Altres botigues, com Mango, ofereixen reduccions del 40% per a qui es descarregui un cupó de la seva web.

BARCELONAEl comerç està utilitzant en aquesta campanya de Nadal totes les estratègies al seu abast per incentivar les vendes. D'una banda, perquè cal aprofitar que la gent compra més en aquestes dates i, de l'altra, perquè cal compensar una temporada molt fluixa. Ja sigui mitjançant descomptes, ofertes o promocions especials, l'objectiu és revifar el consum. Abaixar els preus -molts establiments ho estan fent entre un 20% i un 50%- és l'única fórmula que tenen per poder competir i treure's estoc de sobre.

"Els comerços saben que per Nadal hi ha una predisposició a les compres per part dels consumidors, i els comerços -dins la legalitat- han d'aprofitar l'oportunitat", afirma Josep Francesc Valls, catedràtic del departament de direcció de màrqueting d'Esade.

Miquel Àngel Fraile, secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya, afegeix: "Cal tenir en compte que al mes d'octubre la davallada de les vendes va ser del 7% al petit comerç i del 10% a les grans superfícies, per tant ara tothom està anant molt fort per recuperar el temps perdut". Fraile adverteix, però, que els articles que ara es posen en promoció després no es podran rebaixar. Així mateix, lamenta que algunes cadenes de botigues estiguin produint articles específicament per a les promocions i posin a la venda productes nous a un preu suposadament rebaixat, una competència que és deslleial i que perjudica tot el sector, especialment els petits comerciants.

Cupons de descompte

A les marques que agrupa el Grupo Cortefiel -Pedro del Hierro, Springfiel, Women's Secret i Cortefiel- es pot comprar roba amb una rebaixa de fins al 50% en alguns articles. D'altra banda, a la seva pàgina web es pot imprimir un cupó que permet gaudir d'un 30% de descompte en totes les compres que es facin entre el 9 i el 18 de desembre.

Un altre exemple és la catalana Mango, que aplica el mateix sistema. Si el client s'imprimeix un cupó que apareix a la web de la companyia, el descompte és del 40% (o del 30% si només s'adquireix un article). Una portaveu de Mango afirma que es tracta d'una campanya orientada a reforçar la fidelitat dels clients, però el període de vigència coincideix casualment amb la campanya de Nadal: del 2 al 24 de desembre.

Des de la direcció general de Comerç de la Generalitat recorden que enguany la campanya de rebaixes d'hivern començarà el 7 de gener i durarà dos mesos. Fora d'aquestes dates fer promocions puntuals o descomptes és totalment legal però s'ha de vigilar que algunes marques no ho aprofitin per fer rebaixes encobertes. El Govern especifica que mentre les rebaixes són l'instrument per regular els estocs de les botigues, els descomptes són l'instrument per fer promocions d'articles o productes concrets. Per això, la Generalitat fa inspeccions rutinàries durant el mes anterior i el posterior a les campanyes de rebaixes. L'any passat es van fer unes 5.000 inspeccions.

Josep Francesc Valls explica que amb l'escenari actual s'ha de filar molt prim a l'hora d'aplicar la llei. Valls considera que el comerç ha de "mantenir les regles de joc establertes" i opina que "el món de la distribució ha canviat radicalment amb la venda online i nous models de botigues com els outlet, que poden aplicar rebaixes permanents". Xavier Oliver, professor de màrqueting de l'Iese explica que "abans la política de preus era més estable" però que "la crisi ha forçat a moure'ls a la baixa abans que sigui massa tard". Les vendes dels últims mesos no han estat bones i les botigues saben que "l'estoc que no surti ara amb prou feines ho farà després de Nadal".

La guerra de preus beneficia en principi el consumidor, sempre que pugui accedir a productes de la mateixa qualitat a millor preu. Des de la Unió de Consumidors de Catalunya (UCC), Manel Ruiz, secretari general, fa una interpretació positiva de la situació: "Durant tot l'any hem detectat que es fan rebaixes, però ara al Nadal això es nota encara més". "Per la nostra part la competència sempre és benvinguda", conclou.

stats