PLA D'ESTALVI ENERGÈTIC
Crònica 01/03/2011

Il·luminar carreteres a meitat de preu

El govern espanyol aprofita les mesures d'estalvi de petroli a causa de la crisi líbia per impulsar-ne d'altres que tenia al calaix. Una és reduir a la meitat el cost d'il·luminar les carreteres estatals.

Miquel Codolar
2 min
Una mesura EXPLICADA a mitges Blanco només va donar el titular, però no va voler explicar si es tracta d'una iniciativa que s'aplicarà de manera provisional o si serà definitiva. Tampoc va indicar si la seva intenció és canviar les bombetes actuals per altres de baix consum mantenint la il·luminació actual, o bé apagar o suprimir fanals.

Madrid.Després de comprovar que les mesures per combatre l'increment del preu del petroli com a conseqüència de la inestabilitat a Líbia no han suposat una allau de crítiques, el govern espanyol ha decidit anar més enllà i ahir el ministre de Foment, José Blanco, va anunciar que pretén estalviar un 50% dels 25 milions d'euros anuals que l'executiu es gasta per il·luminar carreteres. No va voler concretar si se substituirien o si es traurien les bombetes o els fluorescents, però va voler que quedés ben clar que la idea havia estat seva i que la mesura afectarà totes les carreteres de la xarxa estatal.

Blanco va argumentar que d'aquí a uns dies explicarà detalladament aquesta mesura perquè la dependència energètica de l'Estat és "molt forta" i s'ha de corregir de manera "gradual". Tot i que es va anunciar tres dies després que les mesures d'eficiència energètica que es justifiquen per l'increment del preu del carburant, fonts del ministeri van assegurar que la mesura no hi té res a veure perquè "no va estrictament lligada al petroli" i no serà fins que s'expliqui detalladament que es dirà si és "provisional o definitiva".

Els conductors hi veuen perills. L'Associació Espanyola de la Carretera (AEC) va advertir que la mesura pot suposar que es produeixin accidents "molt greus" i va demanar que la mesura es prengui "amb compte" perquè consideren que hi ha trams especialment problemàtics com rotondes o entrades a municipis. L'entitat va aprofitar per demanar més il·luminació a les carreteres com una mesura "rendible en relació amb el benefici que se'n treu". A més, van exposar que el més car és instal·lar els fanals perquè consideren que l'energia elèctrica "val poc". No obstant, el ministre no va dir en cap moment que la llum es reduirà.

Menys recaptació

L'estrella de la bateria d'iniciatives contra el preu del petroli és la reducció de la velocitat a les autopistes i autovies fins als 110 km/h. Sobre aquesta mesura sí que Blanco va subratllar que seria "excepcional" i "transitòria", ja que vol que duri el mínim temps possible. Pel que fa al canvi de senyalització, que es farà amb làmines imantades, va indicar que el seu cost, que ascendeix a 250.000 euros, és "irrellevant" tenint en compte que per mantenir les carreteres l'Estat es gasta 1.500 milions l'any.

El govern espanyol defensa que amb la reducció de la velocitat màxima permesa l'Estat hi perdrà diners. En concret, el ministre d'Indústria, Miguel Sebastián, va exposar que l'Estat deixarà d'importar el 3% de petroli i per això no ingressarà el 3% d'impostos dels carburants: "L'Estat perd diners pel consum més baix de petroli, però Espanya en guanya evitant que 1.400 milions d'euros marxin". També va negar que creixi la recaptació per multes perquè "no és una mesura de seguretat viària". La Confederació d'Autoescoles va replicar que l'estalvi seria del doble amb una conducció més eficient.

stats