Barcelona.L'informe pericial de l'accident aeri del vol JK 5022 de Spanair, que va costar la vida a 154 persones el 20 d'agost del 2008 a Barajas, encarregat pel jutge Javier Pérez conclou que es va produir per "diverses causes que van tenir lloc de manera simultània o seqüencial".
El document conclou que els pilots no van configurar correctament l'aparell per enlairar-se, perquè en el moment que l'estaven preparant i estaven a punt de comprovar els flaps i els slats els va interrompre la torre de control de Madrid i després de la conversa no van continuar equipant l'avió. Els pèrits expliquen que aquest error no va ser detectat pel sistema d'alertes anomenat TOWS. I afegeixen que aquest sistema "admet errors de configuració".
D'altra banda, el document puntualitza que la tripulació va parlar de temes aliens amb una tercera persona que els va distreure i no els va deixar concentrar-se. Tanmateix, els tècnics de manteniment són els que en surten més malparats. L'informe diu que no van identificar la causa de l'avaria i que van primar reduir el perjudici operatiu (evitar retards) sobre la resolució de l'avaria. Els pèrits tampoc exculpen el fabricant i diuen que alguns dels manuals "estan escrits de manera que indueixen a errors en l'actuació de manteniment", segons el document.