LA VISIÓ D'UN EXMINISTRE
Crònica 20/03/2011

Josep Piqué: "L'energia pot ser el coll d'ampolla"

Exministre Va ocupar tres carteres de ministre amb Aznar i va dirigir el PP de Catalunya. Assegura que no tornarà a la política Empresa Presideix la principal aerolínia del Prat i repetirà com a president de l'influent Cercle d'Economia

Manel Manchón Ignasi Pujol
3 min
Josep Piqué, exministre i president de Vueling, al despatx barceloní des d'on dirigeix la consultora Pangea 21.

Josep Piqué i Camps (Vilanova i la Geltrú, 1955) presideix l'aerolínia Vueling des del 2007, mesos després de deixar la direcció del PP català. El 1996 va ser el fitxatge independent de José María Aznar i un dels homes que encarnaven el volgut gir al centre el PP. Va ser ministre d'Indústria i Energia, de Ciència i Tecnologia, i d'Exteriors. El 3 de maig tornarà a la presidència del Cercle d'Economia, l'influent lobi català, una responsabilitat que justament va abandonar per anar a la Moncloa. Piqué presideix el Fòrum Espanya-Japó.

Com afectarà el desastre del Japó en el debat energètic?

Fins ara el món ja parlava de la crisi en passat. Es preveu un increment de la demanda energètica en els propers anys, amb preus alts. El debat sobre les fonts energètiques es decantava cap a un increment de l'esforç nuclear i penso que el debat ha de continuar en els mateixos termes. És un error reduir la independència energètica dels països. El govern espanyol està reaccionant amb la prudència necessària que no veig en països com Alemanya. S'ha de debatre de manera rigorosa, perquè l'energia pot ser el coll d'ampolla del creixement de molts països, entre ells Espanya.

Què en pensa de les mesures d'estalvi del govern espanyol?

Tot el que siguin mesures d'estalvi, moltes de les quals discutibles, han de ser benvingudes, però no en tenim prou amb l'estalvi. Necessitem decidir de la manera més consensuada possible com repartim les fonts de generació. S'ha fet una aposta excessiva i mal dissenyada per determinades renovables que no han fet més que encarir el preu de l'energia i fer-nos menys competitius.

Vueling participarà en altres fusions?

No descartem analitzar situacions de cara el futur, però ens centrem en el creixement orgànic. Hem fet una aposta que ens allunya del tradicional low cost : fem connexions i alimentarem les rutes intercontinentals d'Iberia des del Prat.

Podrien fusionar-se amb la nova Iberia-British?

Ja ho veurem. Una companyia com Iberia, que té el 46% de Vueling, en qualsevol moment es pot plantejar fer una opa. Però no tenim cap element que ens permeti pensar que aquesta alternativa sigui millor que la Vueling actual.

El Prat, doncs, serà un hub (centre de connexió de vols)?

És molt difícil, per no dir impossible, que cap companyia que ja tingui un hub propi a Europa vulgui obrir un altre hub que li faci la competència. Es tracta d'anar convencent companyies, sobretot nord-americanes i de l'Amèrica Llatina, que vegin una bona possibilitat a obrir rutes a Barcelona i nosaltres els subministrem els passatgers necessaris per fer rendible el vol. Som dels pocs que guanyem diners.

Iberia va marxar del Prat perquè deia que no hi havia demanda.

Iberia va fer una aposta lògica des del punt de vista empresarial però que va comunicar pèssimament. Ara ha vist que Vueling li pot ser molt útil per fer negoci des del Prat.

Entén la postura del nou Govern amb Spanair?

S'ha de veure si en l'actual context financer els ciutadans poden entendre que mentre es retallen serveis públics fonamentals se segueixi finançant una empresa que està en competència en un sector de mercat lliure. No té sentit.

Spanair recorda que Iberia va rebre 1.300 milions del govern.

Quan era una companyia pública, Iberia es va privatitzar sense haver de recórrer a l'aportació de recursos públics; ho puc explicar prou bé perquè el ministre que va privatitzar Iberia vaig ser jo.

Què ha passat a Alguaire?

Que malgrat els esforços de tothom l'aeroport no genera prou demanda per fer rendibles les rutes.

La privatització d'Aena va per bon camí?

És un pas endavant, però es queda a mig camí.

Serà ministre el 2010?

[Riu] No. Sumo 14 anys de servei a l'interès general. Són prou. Mai he estat un polític vocacional. Faig un balanç molt positiu del meu pas per la política, sobretot quan tens responsabilitats de govern; a l'oposició hi fa molt de fred.

stats