POR A UN ALTRE BLOQUEIG
Crònica 23/05/2011

L'erupció d'un volcà islandès amenaça l'espai aeri europeu

Un any després que el volcà islandès Eyjafjallajökull obligués a cancel·lar 100.000 vols a Europa, l'erupció del Grímsvötn amenaça el trànsit aeri. Les cendres podrien arribar al continent a finals de setmana.

Cristina Mas / David Jover
2 min
La columna de fum sobre el volcà Grímsvötn, un dels més actius d'Islàndia, arribava ahir a 17 quilòmetres d'altura.

Barcelona.El volcà Grímsvötn, un dels més actius d'Islàndia, va entrar en erupció dissabte al vespre i va llançar una gran quantitat de cendra a l'atmosfera. Les autoritats del país van tancar l'aeroport internacional de Reykjavík ahir al matí. Eurocontrol, l'agència de seguretat aèria europea, alertava de la possible propagació de les cendres: "El núvol podria arribar al nord d'Escòcia dimarts. Si les emissions continuen amb la mateixa intensitat, podria arribar a l'oest de l'espai aeri francès i al nord d'Espanya dijous", apuntava el butlletí de trànsit d'ahir. Tot dependrà de la direcció del vent, que ahir al vespre continuava empenyent les cendres cap a Europa. Els experts apuntaven ahir, a més, que l'impacte serà limitat, perquè es tracta d'una cendra pesant que es diposita ràpidament.

El volcà és sota el glacera Vatnajökull, la més gran de l'illa, i ha entrat en erupció nou vegades des del 1922. Quan la lava va tocar el gel, es va produir una columna de fum que, segons els càlculs d'Einar Kyartansson, geofísic de l'Institut Meteorològic Islandès, s'elevava a última hora d'ahir a més de 17 quilòmetres d'altura.

El bloqueig de l'espai aeri islandès, que es mantenia en tancar aquesta edició, no només afecta el trànsit de l'aeroport de Reykjavík, sinó que té repercussions en el trànsit aeri mundial, sobre la majoria de rutes transatlàntiques.

Els experts es mostraven ahir optimistes i no creien que l'erupció del Grímsvötn pogués causar un desastre tan greu com el de l'abril de l'any passat. Magnus Tumi Gudmundsson, professor de geofísica de la Universitat d'Islàndia, explicava a l'agència Reuters que "les cendres poden causar alguns problemes, però en un període i una zona molt limitats perquè tenim una cendra formada de basalt que és molt més pesant, de manera que ràpidament es diposita sobre el terra". L'expert indicava que és l'erupció més intensa d'aquest volcà des del 1873, però que a la tarda semblava que perdia intensitat.

L'abril de l'any passat l'erupció del volcà islandès Eyjafjallajökull va portar el trànsit aeri mundial a una situació caòtica, amb el bloqueig més important que ha viscut Europa en temps de pau. Més de 100.000 vols van ser anul·lats i vuit milions de passatgers es van quedar a terra durant un mes. El tancament de l'espai aeri en aquests casos està previst en els codis de seguretat de navegació perquè la fina pols de la cendra volcànica abocada a l'atmosfera pot avariar els motors dels avions.

"Fosc com la nit"

La premsa islandesa es feia ressò ahir dels efectes de la cendra sobre la població afectada, on la visibilitat va ser nul·la fins a les dues del migdia. "Fosc com la nit", titulava el portal de notícies Icenews. Els seus corresponsals informaven que els grangers de la població de Kirkjubaejarklaustur estaven recollint les ovelles per evitar que s'intoxiquessin amb les cendres volcàniques. La Creu Roja va distribuir mascaretes i el govern va anunciar que les escoles de la zona afectada no funcionaran avui.

stats