LA GESTIÓ DE LES INFRAESTRUCTURES
Crònica 28/01/2011

Mas tensa la corda per fer fora Renfe

La Generalitat va escenificar ahir el seu malestar amb Renfe donant un cop de puny damunt la taula. El Govern busca nou operador de Rodalies i congela el contracte programat amb la companyia estatal.

Carles Arbolí
2 min
El ministre José Blanco i el president Artur Mas, ahir a Figueres en la inauguració del tram internacional del TGV.

BARCELONA.Ha estat el mateix president de la Generalitat, Artur Mas, qui ha donat ordres als diferents consellers perquè explorin "a fons" la possibilitat de substituir Renfe com a operador de Rodalies a partir de l'any vinent. L'actual contracte d'explotació expira el 31 de desembre i la Generalitat ja ha avançat que, de moment, ni parlar-ne de signar el document que va deixar enllestit el tripartit per renovar la concessió fins al 2015. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recorder, va ser clar ahir en manifestar que actualment l'executiu català no té prou "garanties" que Renfe pugui prestar un bon servei. L'últim conflicte laboral, amb la vaga encoberta de maquinistes que es va allargar tres dies, hauria esgotat la paciència del Govern, que ja discrepava de la manera com es va gestionar el traspàs de Rodalies en l'anterior legislatura.

La incògnita és saber ara si aquesta pujada de to -el meló el va obrir tímidament dimecres la vicepresidenta Joana Ortega- va més enllà de pressionar Renfe perquè millori el seu servei o si, realment, hi ha voluntat política d'afrontar un canvi d'operador, que seria una operació llarga i complexa. El portaveu i secretari general del Govern, Francesc Homs, va ser contundent ahir quan va voler desvincular el malestar de la Generalitat amb Renfe de l'últim conflicte amb el sindicat de maquinistes. "Més enllà dels problemes d'aquesta setmana, n'hi ha de constants, diversos i alguns d'estructurals", va assenyalar Homs. I va afegir: "El Govern té la responsabilitat de decidir amb qui contracta el servei. Ara tenim un any sencer i la nostra obligació és estudiar a fons si seguir amb Renfe o si s'han de buscar alternatives".

L'única opció perquè la Generalitat pogués canviar d'operador de Rodalies a partir de l'any vinent seria que, tal com ja preveu el traspàs de competències, el Govern es quedés els trens i el personal de Renfe i gestionés directament el servei, a través de Ferrocarrils de la Generalitat. Això implica, però, haver de quedar-se el personal de Renfe en les actuals condicions, la qual cosa no es vol de cap manera. Obrir un concurs de concessió seria una altra alternativa, però que forçosament requereix més temps i la dificultat de trobar personal format. Ahir a Figueres van coincidir Artur Mas i el ministre de Foment, José Blanco, que va esquivar la qüestió: "Compartim l'objectiu de donar un servei millor als ciutadans".

stats