Crònica 28/01/2012

"No m'ho diguis, no m'ho puc creure"

Josep Ferrer
2 min

Cares llargues, però treballant fins a l'últim moment com si no passés res. Així es van trobar els periodistes els treballadors de Spanair i de l'empresa de handling -personal d'assistència a terra- Newco quan a mitja tarda d'ahir van començar a arribar a la T1 de l'aeroport del Prat. Si no fos per les informacions que els traslladaven els informadors, res feia pensar en el desastre.

Els passatgers facturaven amb normalitat i es dirigien als controls de seguretat per embarcar. Només quan els periodistes els interpel·laven canviaven de fesomia. El somriure es transformava en preocupació. "No m'ho diguis, no m'ho puc creure, com ens ho farem ara per tornar?", deia una senyora que amb el seu marit anava a Granada a passar el cap de setmana. Aquest matí deu estar visitant l'Alhambra amb el neguit i la preocupació de no saber com tornar. Per a ella serà un cap de setmana agredolç.

Un altre matrimoni que també viatjava a Granada deia que estaven preocupats perquè l'hostessa els havia dit que ara podrien volar però que no sabien "què passarà d'aquí a diumenge". Van decidir gaudir al màxim d'aquest dissabte i diumenge ja veuran com tornen.

Un jove executiu que viu a Bilbao però treballa a Barcelona marxava a casa seva per passar el cap de setmana. "Òndia, no sé com vindré dilluns a treballar, ni tampoc el que hauré de fer amb els bitllets que ja tinc comprats per a altres mesos", deia amb preocupació.

El primer vol que es va cancel·lar va ser l'últim del dia, el de les 23.30 h, que anava cap a València. A partir d'aquí els treballadors ja van canviar de tàctica. Sense perdre el tracte exquisit als seus clients, ja els informaven que havien de buscar alternatives. "M'han dit que em busqui la vida per tornar diumenge a Bilbao, perquè ells no em poden recol·locar", deia una jove bilbaïna que passa el cap de setmana a Barcelona.

Alguns van tenir sort i abans que es fes oficial la fallida van demanar que els retornessin els diners. "He decidit no viatjar i m'han tornat els diners del bitllet, el tracte ha sigut molt bo", deia un home que havia de volar a València.

Confusió pels bitllets

A mesura que va anar avançant la nit es van anar generant molts problemes, sobretot perquè ningú donava resposta als afectats que s'apropaven a l'aeroport. Javier Sáenz va intentar canviar el seu bitllet de Spanair per un altre de Vueling, confós i esperant que li cobressin 60 euros, la tarifa pactada pels vols interns: "Però m'han dit que no m'apliquen la de 60 euros, sinó que he de pagar la de 80,01 euros". No comptava amb les taxes aeroportuàries. El mateix els va passar a dues parelles d'amics que anaven de cap de setmana a Sevilla. Ningú els va vendre un bitllet a 60 euros.

També van aparèixer els que volien fer negoci oferint serveis amb cotxes particulars als viatges que es mostraven més inquiets i volien arribar a les seves destinacions.

stats