NOVES TECNOLOGIES EN CAMPANYA
Crònica 07/07/2011

Obama busca el vot jove a través de Twitter

El president dels Estats Units, Barack Obama, va utilitzar ahir Twitter per explicar les seves polítiques als votants més joves. En un debat d'una hora, va avisar que el país no pot deixar de pagar els seus deutes.

Núria Ferragutcasas
3 min
El president dels EUA, Barack Obama, en el moment de respondre ahir la primera pregunta per Twitter a través del hashtag #askObama des de la Casa Blanca.

Washington.Els internautes de Twitter van tuitejar ahir més de 60.000 preguntes amb menys de 140 caràcters per al president dels Estats Units. Barack Obama va tornar a utilitzar ahir les xarxes socials per aconseguir fer arribar el seu missatge als votants més joves. El mandatari demòcrata, que aspira a la reelecció el novembre de l'any que ve, recorda molt bé que les noves tecnologies i internet el van ajudar a arribar a la Casa Blanca. Si el poder de les xarxes ja era important fa quatre anys, quan Twitter tenia només un milió d'usuaris i Facebook ja superava els 100 milions, ara aquestes eines són cabdals perquè juntes tenen més de 700 milions d'usuaris i compten amb molta implantació als EUA.

El president Obama, acompanyat del president i cofundador de Twitter, Jack Dorsey, va respondre algunes de les preguntes dels internautes, tot i que sense tenir límit d'espai. La feina bruta la va fer el seu equip de comunicació, que s'escarrassava a tuitejar les respostes que el president feia oralment en 140 caràcters. Les qüestions es van centrar sobretot en l'economia del país, en la crisi del deute públic i en la falta de llocs de treball, però els usuaris de Twitter també van preguntar sobre la immigració, els recursos militars i la investigació espacial.

Els usuaris de Twitter van anar al gra des de l'inici del debat. La primera pregunta per al president va ser: "Quins errors va cometre quan va gestionar la recessió econòmica?" Obama va respondre que no va explicar bé la magnitud de la recuperació ni el temps que els Estats Units trigarien a assolir-la. A més, va afegir que no va atacar com calia la crisi del mercat immobiliari.

Deute públic

El president va aprofitar l'ocasió per demanar al Congrés que augmenti el sostre del deute públic. Si no s'eleva el límit, va advertir, els Estats Units no podran fer front als pagaments, la seva qualificació creditícia podria empitjorar i de retruc s'elevarien els tipus d'interès. Aquesta situació podria provocar "una segona recessió econòmica o pitjor", va dir, i va afegir que "els Estats Units mai han deixat de pagar els seus deutes". El president, que no va descartar que el govern recorri a la catorzena esmena per incrementar el sostre si no aconsegueix el suport els parlamentaris, va demanar als partits un acord abans de la data límit, que segons el departament d'Economia és el 31 de juliol.

L'oposició va intentar obtenir també els seus minuts de glòria. El president de la cambra baixa dels Estats Units, John Boehner, va ser un dels usuaris més actius, i Jack Dorser va dirigir una de les seves preguntes a Obama. "On són els llocs de treball?", va preguntar el republicà, que considera que l'augment de taxes que vol portar a terme el president pot endarrerir la millora en el mercat de treball. Obama va demanar un esforç als empresaris en investigació i va assegurar que seguiran invertint en educació perquè és important per a l'economia. D'altra banda, en preguntar-li si s'han d'apujar impostos als ciutadans més rics, Obama va respondre que sí. Segons ell, s'ha de tornar als nivells impositius dels 90 perquè no van afectar el creixement ni el mercat laboral. "Vam aconseguir el nivell més baix de pobresa".

El debat a Twitter és només un dels exemples de la nova realitat política. A l'abril, Obama ja va contestar les preguntes dels usuaris de Facebook al costat del seu fundador, Mark Zuckerberg, i al gener ho va fer via YouTube en un fòrum que va organitzar Google. Tot i que no s'ha estudiat gaire l'impacte de les xarxes socials en els resultats electorals, sí que se sap que són claus per fer arribar el missatge a una gran part de l'electorat i amb un cost mínim per a les campanyes.

stats