UN GEGANT DE LA MODA AMB SEU A CATALUNYA
Crònica 14/02/2011

Enric Casi: "Obrirem 500 botigues cada any"

Internacional "El 82% de la facturació de Mango prové de l'estranger" Nous mercats "Aquest any obrirem 200 botigues a la Xina" Sostre "Teníem l'objectiu d'arribar als 3.000 punts de venda, però pensem que arribarem als 5.000"

Ignasi Pujol
3 min
Enric Casi, director general del grup de moda Mango, a les instal·lacions del grup a Palau-solità i Plegamans.

Barcelona.Les instal·lacions de Mango a Palau-solità i Plegamans, on la cadena de moda catalana té les seves oficines centrals i el centre mundial de disseny, són una prova de la dimensió real d'aquesta companyia, fundada el 1984 a Barcelona pels germans d'origen turc Isak i Nahman Andic. L'empresa, que va començar venent roba a l'engròs, va traslladar-se a Palau-solità i Plegamans el 1996. Eren 100 treballadors.

Ara les dues naus de la localitat vallesana acullen prop de 2.000 treballadors i el grup suma 10.000 empleats, més uns altres 10.000 que treballen en franquícies de la marca. No en va, Isak Andic, el president i copropietari del grup, és la segona fortuna espanyola, segons la revista Forbes .

Andic té un patrimoni valorat en 4.800 milions de dòlars (3.540 milions d'euros), només superat a Espanya pel del seu principal competidor, Amancio Ortega, fundador d'Inditex (Zara). Els germans Andic cedeixen tot el protagonisme públic de la companyia a Enric Casi (Barcelona, 1956), director general de Mango des de l'any 1996.

Teniu 1.700 botigues a 102 països, fet pel qual sou un bon termòmetre de l'economia mundial. Estem sortint de la crisi?

A Espanya, al Regne Unit i als EUA ens està costant més. La resta del món està creixent; ens estem expandint, sobretot a la Xina i a Rússia.

Quins són els vostres mercats principals?

Espanya i altres països europeus com Portugal, França, Alemanya i el Regne Unit. El 82% de la facturació de Mango prové de l'estranger.

En quina fase de la vostra expansió esteu?

Estem començant a molts països, de fet, només estem consolidats a Espanya. A França hi tenim 100 botigues però hi caben 300 o 400 punts de venda, com a Alemanya, al Regne Unit i a Itàlia. Tot just estem començant.

Quin ritme de creixement teniu previst?

L'any passat vam sumar 380 botigues a la nostra xarxa. El 2011 preveiem 500 obertures i el 2012, les mateixes.

No gaires empreses poden parlar d'aquestes quantitats...

Tenim tota una estructura creada per seguir creixent a aquest ritme i s'ha d'aprofitar.

I com es financen aquests plans?

Amb recursos propis. Tot el que es guanya es reinverteix al grup. Ha estat així des de l'inici.

Ha dit que a la Xina i a Rússia és on més estan creixent.

A la Xina tenim 121 botigues i n'obrirem 200 més durant aquest any. A Rússia tenim 72 punts de venda i preveiem obrir-ne entre 60 i 70 més aquest any.

Quin és el sostre de Mango?

Teníem l'objectiu d'arribar a les 3.000 botigues amb el concepte Mango, però cada vegada ens hi apropem més i pensem que arribarem a les 5.000 [Inditex ha assolit aquesta xifra fa uns mesos].

En quants anys?

Si obrim 500 botigues cada any, d'aquí a sis anys n'haurem inaugurat 3.000. Amb 3.000 punts de venda farem una reflexió: decidirem si hem de continuar i obrir mil o dues mil botigues més o fer una altra marca.

Una nova marca?

Mango per a gent més jove, per exemple. Mango és una marca que s'ha anat fent més adulta. Al principi s'adreçava a noies d'entre 16 i 18 anys, i cada vegada més les nostres clientes estan entre els 25 i els 35 anys, tot i que si una persona es cuida, pot vestir roba de Mango fins als 50 anys.

La facturació seguirà creixent al mateix ritme?

Quan arribem a les 3.000 botigues facturarem aproximadament uns 3.000 milions d'euros.

Quins van ser els ingressos del 2010?

Encara no hem tancat els comptes, però el 2009 vam facturar 1.480 milions d'euros, i l'any passat vam créixer entre un 10% i un 15%. El creixement del 2011 seguiria la mateixa línia.

Andic diu que, mentre ell sigui president, el grup no sortirà a borsa.

Seguim pensant així. Sortir a borsa serveix per finançar-se, per resoldre problemes successoris o per vendre part de l'empresa, i cap d'aquestes tres circumstàncies es donen a Mango.

El president té dos fills que treballen a Mango...

Sí. Però encara estem en la primera generació, a la fase dels fundadors.

Amb aquesta estructura de grup familiar, com aconseguiu incentivar els directius?

Fa dos anys vam crear un consell d'administració i un comitè de direcció. Hem donat accions als directius perquè puguin participar de la companyia. Això ens ha ajudat a fidelitzar més la nostra gent. També estem pensant a crear un sistema perquè tots els empleats puguin participar dels beneficis de Mango. No seran accions, serà una fórmula similar i es concretarà durant el 2012.

Quin nivell d'inversió mantindrà el vostre grup durant els pròxims anys?

Tenim previst invertir 220 milions d'euros anuals durant els pròxims set anys.

Quant acabaran pesant les vendes internacionals?

Entre un 90% i 92%.

On es fabriquen els productes?

Un 40% a la Xina, un 20% al Marroc i la resta entre l'Europa de l'Est, Turquia i l'Índia, i des de fa poc també al Vietnam.

Per tant, podria dir-se que sou una empresa que es dedica més a la logística que no pas a la moda.

Des de Barcelona anem cada dia a cada botiga d'Europa i a les de fora, dos cops per setmana. Només tenim un magatzem a la Xina pel mercat interior xinès .

stats