EL LÍMIT DE VELOCITAT ALS ACCESSOS DE BARCELONA
Crònica 11/02/2011

Perseguits per un anticicló a 80 km/h

La supressió dels 80 km/h s'ha convertit en la primera gran polèmica del govern Mas. De ser la bandera del canvi s'ha convertit en un calvari que, cada dia que passa, se li gira més en contra.

Carles Arbolí
2 min
Diumenge farà una setmana que es va canviar la senyalització fixa a la C-31 i la C-32, però encara cap dia s'ha pogut circular a més de 80 km/h.

BarcelonaEl Servei Català de Trànsit no para aquests dies de respondre el mateix: "De moment es manté la limitació màxima a 80 km/h i encara no hi ha data per quan es podrà aixecar aquesta restricció, tot i que es confia que sigui al llarg del cap de setmana". La supressió de la zona 80, cavall de batalla de CiU contra el tripartit, és la primera gran mesura que ha volgut visualitzar el nou govern Mas, però a la pràctica s'assembla més a un coitus interruptus . La culpa ha estat d'un anticicló que si els manuals de meteorologia associen al bon temps, en aquesta ocasió ha desencadenat una tempesta política i ciutadana que el Govern intenta capejar com pot. El debat ha arribat a uns nivells que el conseller d'Interior, Felip Puig, deia ahir que "accelerar i reduir la velocitat davant els radars contamina més" que anar a una mateixa velocitat, encara que sigui més alta. En declaracions a Catalunya Ràdio, Puig es referia al fet que, en determinades franges horàries, els conductors només respecten el senyal de 80 als trams on detecten radars i a la resta van a velocitats superiors i són aquests canvis els que produeixen un augment de la contaminació.

I és que els anunciats canvis a la C-31 (autovia de Castelldefels) i la C-32 (autopista del Garraf), per incrementar la velocitat variable fins a 120 km/h, han reobert el debat de la contaminació a Barcelona i la seva àrea metropolitana fins a límits desconeguts fins ara. La directora general de Qualitat Ambiental, Assumpta Farran, ha hagut de sortir a demanar que s'aturi l'alarmisme al voltant d'aquesta qüestió i recorda que els nivells de pol·lució que es registren avui estan per sota dels que hi havia fa cinc o vint anys.

Sigui com sigui, el Govern té la sensació que tothom s'ha posat d'acord -anticicló inclòs- per aixafar-li la primera gran mesura del canvi, quan poques setmanes abans estaven convençuts que la decisió seria ovacionada. El director del Servei Català de Trànsit, Joan Aregio, va dir prou ahir i va plantar cara a la ministra de Medi Ambient, Rosa Aguilar, que en pocs dies ha criticat en almenys dues ocasions la supressió de la zona 80. "Si això és tan fantàstic i tan bo, per què no ho fan en cap altre punt d'Espanya?", es pregunta Aregio. "No té autoritat moral per criticar-nos", va afegir el director del Servei Català de Trànsit. Amb menys vehemència que Aguilar, però una altra ministra també va ficar cullerada a la polèmica: "S'han de prendre mesures perquè no podem viure amb aquest nivell de contaminació", va dir durant una visita a Barcelona la titular de la cartera de Ciència i Innovació, Cristina Garmendia. Però, quines mesures? No ho va poder concretar, però va obrir la porta a la fiscalitat, tot i que no com a mesura única, sinó complementària.

Precisament el que s'està afanyant a fer ara el departament de Territori i Sostenibilitat és a preparar un nou paquet d'actuacions contra la contaminació que haurà de substituir el pla de 73 mesures aprovat pel tripartit, que es considera exagerat i poc viable. L'Ajuntament de Barcelona també preveu acabar al març un pla d'energia, canvi climàtic i qualitat de l'aire.

stats