TRANSPORT
Crònica 29/02/2012

Recoder insta a liberalitzar el tren

La Generalitat ha decidit oferir a Renfe abans que a cap altra empresa la gestió de Rodalies quan l'Estat decideixi liberalitzar la xarxa i apliqui canvis a la llei ferroviària. Per això ja ha redactat el contracte de servei.

Albert Balanzà
2 min
CARA A CARA A LA SAGRERA  Recoder i Pastor es van trobar per últim cop ara fa quinze dies a Barcelona, on la ministra va visitar la Sagrera i el Clot.

BARCELONA.Fa dos anys que l'Estat i la Generalitat, amb la materialització del traspàs de Rodalies el desembre del 2009, es van comprometre a fer els canvis legislatius que la Unió Europea està demanant per liberalitzar el sector. Però l'Estat no ha mogut fitxa i la Generalitat només pot aferrar-se a una certa voluntat del Partit Popular, expressada per la ministra de Foment, Ana Pastor, ara fa quinze dies en la seva última visita a Barcelona.

El Govern, de moment, seguint a l'espera, ha decidit avançar feina per quan sigui l'hora i ha redactat un contracte de servei que no trenca res i que ofereix prioritàriament la gestió a Renfe. La Generalitat també té un ull centrat en l'oposició que sempre han mostrat els sindicats per la por d'una precarització de les condicions salarials en el cas de canvi de titular del servei. Tot i així, ahir el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va ser el primer a afirmar que la companyia espanyola "no està ben orientada de cara al client". "Però no tenim ningú més ni tenim els diners per fer-ho nosaltres", matisaven fonts del departament per justificar l'oferta.

Només Renfe, que a l'estat espanyol conserva el monopoli mentre s'obre al mercat internacional en línies de gran recorregut privades, té ara mateix 256 trens disponibles de Rodalies i Regionals que cobreixen les més de 1.500 circulacions que es fan a la setmana a Catalunya. Els altres possibles competidors, segons Recoder, poden tenir "6, 12, 26 o 40 trens" i, per això, el contracte de servei que ha elaborat el Govern no preveu la possibilitat de revocació anticipada total del contracte, però sí la parcial de línies de tren en les quals s'efectuï un mal servei per part del gestor. "Una substitució de cop és impossible", va dir Recoder.

Front obert al Congrés

L'Estat i la Generalitat tenen el 9 de març una altra reunió de la comissió bilateral d'infraestructures en la qual no hi haurà sobre la taula aquesta qüestió perquè l'interlocutor és Adif (infraestructures) i no Renfe (transport) i perquè, segons Territori i Sostenibilitat, la decisió del canvi legislatiu que activaria el contracte de servei és "purament política". Ara mateix hi ha activades propostes de CiU i ERC al Congrés que podrien obrir aquesta porta si el PP els donés suport, però també hi ha la conreada via del decret que els populars ja han utilitzat cinc vegades en aquest inici de mandat.

A la lletra petita del contracte de servei, el Govern hi ha fet constar qüestions per tranquil·litzar l'usuari, com una millora del servei substitutori per carretera en cas d'interrupció del servei ferroviari (a partir de 90 minuts i no de 120) o la devolució exprés en cas de retards superiors a 15 minuts. Però això serà quan es pugui aplicar.

stats