EL MODEL AEROPORTUARI
Crònica 30/06/2011

Ryanair deixarà d'operar a Reus i fa un pols amb Girona

El pols de Ryanir i la Generalitat per mantenir-se als aeroports de Reus i Girona pren forma i la companyia ja ha anunciat que se'n va de la capital del Baix Camp. A Girona, les negociacions estan congelades.

Dani Revenga / Narcís Presas
3 min
Sortida progressiva A l'aeroport de Girona, Ryanair ja hi ha deixat d'operar un centenar de freqüències que estaven previstes en el conveni amb la Generalitat. Les negociacions entre les dues parts estan congelades.

Reus / Girona.El pitjor escenari s'ha complert. Feia dies que es parlava de la possibilitat que Ryanair abandonés l'aeroport de Reus. La companyia ho va confirmar ahir argumentant incompliments de contracte per part de la Generalitat sobre la promoció turística de les comarques tarragonines. Tot i això, no tanquen la porta a continuar a Reus si el Govern els dóna garanties de compliment de la seva part del tracte. Anunci real o estratègia?

Ryanair deixarà d'operar a Reus a partir del 30 d'octubre. La companyia irlandesa trenca així de manera unilateral el contracte amb la Generalitat, que des de l'any 2008 li atorga 3,5 milions d'euros a l'any a canvi de 103 vols setmanals, d'abril a finals d'octubre, i 39 a la setmana la resta de l'any, un contracte que té vigència fins al 2013. Segons l'operadora, la Generalitat i les institucions del territori no han complert alguns dels acords inclosos en el conveni. El seu vicepresident, Michael Cawley, explicava ahir que "els detalls del contracte són confidencials, però els incompliments tenen a veure amb la promoció turística de l'àrea de Tarragona en els mercats on Ryanair té presència".

Ryanair deixa portes obertes. Reus deixa de ser considerada base de la companyia amb avions permanents, però no es descarta programar nous vols l'estiu del 2012 "amb un nivell d'activitat més baix". A més, Cawley va enviar un missatge a les autoritats: "Si la Generalitat ofereix garanties de compliment dels acords, podríem reconsiderar la nostra postura". Aquest oferiment serà analitzat aquest matí pel grup de treball de l'aeroport de Reus, format per la Generalitat, els principals ajuntaments de la zona i els agents econòmics del territori.

Evitar que se'n vagi

Des de Reus, l'alcalde, Carles Pellicer, i la Cambra de Comerç van coincidir que cal revisar el conveni amb Ryanair per evitar que l'aerolínia se'n vagi. L'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, va demanar a la Generalitat que actuï "amb contundència davant el xantatge de Ryanair". Més suau va ser l'alcalde de Salou, Pere Granados, que creu que "s'ha d'intentar mantenir l'activitat d'una companyia que porta molts turistes".

Ryanair representa un 75% de l'activitat de l'aeroport de Reus, on genera 1.300 llocs de treball. Uns 289.000 visitants arriben cada any a la Costa Daurada en els seus vols, un 5,66% del total. En pernoctacions, un 11% depenen de Ryanair.

Cawley va desvincular ahir la decisió de deixar Reus dels bons resultats obtinguts a l'aeroport del Prat. Davant d'aquest balanç satisfactori, no va descartar una ampliació de línies a Barcelona. Tot i que, fidel a l'estil Ryanair, va enviar un missatge a les administracions: "Hi ha molta demanda de les nostres rutes en països com Xipre, Grècia, el Marroc o Itàlia, on l'interès de les autoritats locals per desenvolupar el seu turisme fa que siguin molt agressius per atreure les nostres línies".

A Girona, el Govern va decidir congelar les negociacions que mantenia amb Ryanair després que la companyia irlandesa es despengés exigint 15 milions d'euros anuals per 3 milions de passatgers. Unes pretensions "desorbitades" segons el director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, i molt allunyades de l'última proposta catalana, que preveia 7,5 milions per 4 milions de passatgers, una rebaixa de taxes per valor de 4 milions més i tot un seguit d'al·licients per facilitar l'arrelament de la companyia a les instal·lacions de Vilobí d'Onyar.

La Generalitat no reprendrà les negociacions per renovar el conveni amb Ryanair fins que tingui la certesa que la companyia complirà els compromisos signats. Aquest gest passaria a curt termini per garantir les 39 freqüències setmanals que l'aerolínia de baix cost ha d'oferir a Reus la pròxima temporada d'hivern. Per seguir endavant amb les negociacions sobre l'aeroport gironí la Generalitat reclama a Ryanair "seguretat jurídica".

stats