AUTOMÒBIL
Crònica 04/04/2012

Seat omplirà la planta de Martorell amb els nous Ibiza i León

La filial de Volkswagen redueix un 41,3% les pèrdues i afronta el futur amb el repte de generar beneficis el 2013. Per aconseguir-ho, preveu saturar la planta de Martorell amb la nova gamma de l'Ibiza i el León.

Toni Garganté
3 min

BARCELONA.Seat va tancar l'any passat amb uns números vermells de 61 milions d'euros, xifra que va representar una millora del 41,3% sobre les pèrdues de l'exercici anterior. El president de l'empresa del grup Volkswagen, James Muir, va destacar ahir en la presentació de resultats que van "pel bon camí tot i el vent de cara que pateix el sector al mercat espanyol", i va mantenir l'objectiu anunciat fa un any d'obtenir beneficis el 2013.

El vicepresident de Finances, Holger Kintscher, va destacar que el resultat d'explotació va millorar molt l'any passat (un 30%) i va passar d'unes pèrdues de 330 milions a 232 milions. També la xifra de negoci va evolucionar de manera positiva, amb un augment del 8,3%, fins als 5.049 milions. Aquesta evolució suposa un increment del valor afegit del grup, perquè les vendes en unitats van incrementar-se a un ritme inferior al 3,1%.

Muir va repetir els missatges d'anys anteriors quan va reconèixer que Volkswagen manté tota la confiança en Seat, malgrat les pèrdues que acumula. Una bona prova són les inversions de 2.600 milions que el consorci alemany ha desemborsat en els últims cinc anys, i els 1.000 milions addicionals que destinarà fins al 2015 en producte i R+D. Precisament, aquestes inversions serviran per desenvolupar nous models -amb el llançament d'un de nou cada trimestre- i ampliar la gamma. D'aquesta manera, Seat podrà omplir la fàbrica de Martorell, la prioritat de Muir i de tots els presidents que han desfilat abans sense aconseguir-ho.

Però ara les expectatives sembla que són reals. L'inici de la producció de l'Audi Q3 l'any passat (va permetre ampliar la plantilla en més de 1.000 persones) es completarà amb el recent rellançament de la línia de producció del nou model de l'Ibiza i el previst per a finals d'any del León (en la seva versió de cinc portes). La filial del grup alemany ha optat per revitalitzar els seus dos cotxes estrella, dels quals espera fabricar i vendre 400.000 cotxes a parts iguals.

Exportacions

Aquestes dues produccions, més les actuals de l'Altea i l'Exeo, assegurarien el funcionament a plena capacitat de la fàbrica de Martorell, pensada per fabricar més de 500.000 unitats anuals. L'any passat Seat va produir 353.420 vehicles a Martorell, amb un increment del 5,5% respecte al 2010.

L'empresa afegeix a aquests llançaments el del Mii de cinc portes (fabricat a Bratislava) i la recuperació del nou Toledo (el fabricarà a la seu de Skoda a la República Txeca), que fa anys que va deixar de fabricar i que ara considera que "és patrimoni de la marca", segons paraules del mateix Muir. La renovació de la gamma es comercialitzarà principalment a l'estranger. Muir es va mostrar molt content per haver aconseguit per segon any consecutiu que Seat sigui la primera marca a Espanya, però va lamentar que, a causa de la caiguda de les vendes al sector, hagin comercialitzat menys cotxes.

El 86% de les vendes es concentren als països de l'Europa Occidental. Això és un risc massa elevat per a l'estratègia de futur de la marca, que vol créixer a la Xina, Rússia i Mèxic. D'aquests mercats el principal és el país asiàtic, on començarà aviat a vendre cotxes a través de vuit concessionaris. La previsió passa per augmentar fins a 15 els punts de venda a finals del 2012. Muir va lamentar que Seat hagi estat l'última marca del grup alemany que ha desembarcat a la Xina, mercat en què a partir de l'any que ve es podria plantejar produir en alguna de les factories de la multinacional. "Hem de veure primer si som capaços de vendre el mínim de vehicles per plantejar-nos aquesta possibilitat", va destacar el president de Seat. En tot cas, el futur més immediat se centra en les vendes a l'estranger, perquè al mercat espanyol van caure un 20,9% l'any passat, mentre que les exportacions van pujar un 11,4%. En aquesta estratègia global hi falta la pota d'Amèrica Llatina, que preveu cobrir des de Mèxic, on van augmentar les vendes un 35,4% durant el 2011.

La marca de Volkswagen, que està "en l'ofensiva de producte més gran que s'ha fet mai", segons Muir, ha avançat en altres zones, com el nord d'Àfrica. Muir també va fer un exercici per definir els competidors de la marca espanyola. "Queda clar que Seat encaixa entre Volkswagen i Skoda, i que competeix amb marques franceses i italianes com Peugeot, Citroën i Fiat". El consell d'administració de Seat i els alts directius van cobrar 5,4 milions l'any passat, un 59% més que el 2010, pels beneficis del grup.

stats