AUTOMOCIÓ
Crònica 10/03/2012

Seat prepara els xinesos per fabricar l'Audi Q3

Elena Freixa
2 min
Treballadors de la línia 3 de Seat, que fabrica 400 unitats de l'Audi Q3 al dia.

BARCELONAUns 40 treballadors de Seat fan les maletes per anar a passar una temporada a la Xina. El grup Volkswagen els vol perquè col·laborin en els preparatius per començar a fabricar-hi l'Audi Q3, un model que també es produeix a Martorell des de l'estiu passat. Els escollits es quedaran a la Xina entre quatre mesos i un any, fins que la fàbrica que el grup Volkswagen té a Changchun estigui llesta per començar a muntar el totterreny urbà.

Mentre siguin al país asiàtic, Martorell rebrà una comitiva de 60 treballadors xinesos que també s'hi estaran una temporada. A la fàbrica catalana rebran formació en diferents àrees del procés de producció i treballaran a l'entorn de la línia 3, d'on aquest any han de sortir 100.000 unitats de l'Audi Q3.

Aquest intercanvi de treballadors és cada cop més usual dins del del grup Volkswagen. La ràpida expansió pel mercat asiàtic, amb noves plantes i nous productes, incrementa el moviment intern per aprofitar els coneixements i les experiències que ja s'han posat en marxa a les fàbriques d'Europa.

Segons un portaveu de la marca alemanya, la fàbrica xinesa no és una amenaça per a la producció del Q3 a Catalunya, ja que els cotxes d'aquí es destinen principalment al mercat europeu. Malgrat que les vendes al continent han començat fluixes a causa de la recaiguda de les principals economies, la companyia manté la previsió de fabricació.

L'arribada de l'Audi a Catalunya va crear més de 700 llocs de feina a la fàbrica de Seat l'any passat. La fabricació encara no està a ple rendiment, però ja es fan 400 cotxes al dia. A canvi d'això, es va exigir a la plantilla durant els anys previs (2009 i 2010) una congelació salarial i sacrificis per aconseguir adjudicar-se el producte.

Un 'Erasmus' laboral

El gruix dels treballadors catalans marxaran cap a la Xina després de l'estiu. S'han seleccionat professionals "amb molta especialització" en àrees concretes com xapisteria -matrius-, processos i qualitat, segons va explicar un portaveu de Seat. Tots els treballadors van viure no fa ni un any el procés d'adaptació de la fàbrica de Martorell a l'arribada de l'Audi, que és el primer cotxe de la marca alemanya que es fabrica a Catalunya. La inversió que es va fer llavors va superar els 300 milions d'euros i els futurs operaris i tècnics van rebre una formació intensiva.

Seat treballa ara en els preparatius per enviar a l'altra punta del món els seus treballadors. Els buscarà allotjament i el mes que ve farà una delegació de representants de l'empresa que viatjaran al país per conèixer de primera mà l'entorn de treball, els torns i les condicions en què desenvoluparan la seva nova feina els treballadors desplaçats a la ciutat xinesa. La visita institucional coincidirà en el temps amb la participació de la companyia al Saló de l'Automòbil de Pequín -que serà el tret de sortida de les vendes de Seat en aquest país-, on ja es comercialitzen la resta de marques del grup.

Fa uns mesos, la filial del grup Volkswagen ja va fer un intercanvi de professionals amb el grup. En aquest cas, va triar uns 25 joves enginyers i els va enviar a fer una estada a Alemanya, on rebran formació per posar-la en pràctica quan tornin a Catalunya.

stats