INFRAESTRUCTURES
Crònica 08/06/2011

Solució d'emergència per als accessos al port de Barcelona

A l'espera que el ministeri de Foment liciti les obres -ajornades sine die- dels accessos terrestres al port de Barcelona, Recoder va anunciar ahir una actuació de xoc per fer front al risc de col·lapse.

Maria Ortega
2 min
El port de Barecelona encara una etapa de projecció internacional amb la construcció de la nova terminal de contenidors al moll Prat, però topa amb la falta de connexió ferroviària d'ample europeu.

Barcelona.El juny de l'any que ve és la data prevista per a l'entrada en funcionament de la nova terminal de contenidors del moll Prat al port de Barcelona -construïda per la multinacional xinesa Hutchison-, i la falta de moviments del ministeri de Foment quant a les obres dels nous accessos viaris i ferroviaris de la zona ha posat en alerta el Govern per fugir d'una possible situació d'asfíxia per manca de connexions. Ahir, aprofitant la visita del ministre Blanco, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va posar sobre la taula una solució d'urgència per permetre el funcionament de la nova terminal, si més no durant els primers anys.

Es tracta de crear un tercer rail en una de les línies fèrries que ja arriben al port i que, per tant, permetria també el trànsit de combois amb ample europeu. Una actuació que tindria un cost d'entre 15 i 20 milions d'euros i que seria un primer pas en el conjunt d'inversions que Foment té previstes en aquest àmbit i que inclouen, entre altres mesures, una estació nova. De fet, el gran projecte pendent de desencallar eleva el pressupost fins a 403 milions d'euros -316 per als accessos ferroviaris i la resta per als viaris-. Un portaveu de la conselleria de Territori i Sostenibilitat explicava ahir que aquesta opció, que estudien conjuntament la conselleria, el Port de Barcelona i l'agència Barcelona Regional, "és un primer pas que, un cop comencin les obres anunciades, es podrà aprofitar" i que servirà per permetre la posada en marxa de la nova terminal, que els primers mesos no funcionarà a rendiment màxim, cosa que permetrà que la nova via pugui assumir-ne els fluxos. Falta, però, concretar-ne detalls importants, com ara qui n'assumirà inicialment el cost.

Terminals logístiques

Blanco i Recoder van coincidir ahir a la inauguració del Saló Internacional de la Logística, on van signar un protocol per al desenvolupament de quatre terminals logístiques a Catalunya. Això permetrà engegar l'estudi dels projectes previstos al Far d'Empordà, el Vallès, el Prat i el Penedès.

stats