INFRAESTRUCTURES: LA CONNEXIÓ TRANSPIRINENCA
Crònica 19/12/2010

El TGV per fi mira cap a Europa

Vint-i-cinc anys després que Catalunya reclamés un tren d'amplada internacional cap a Europa, travessar els Pirineus serà possible. El primer tren passarà pel túnel del Pertús avui a les 11 del matí.

Carles Arbolí
2 min
Tram del pas de l'AVE per l'estació de Figueres-Vilafant, a l'Alt Empordà.

Figueres.De Figueres a Perpinyà, en 29 minuts. El TGV posa avui fi a un greuge històric: no hi havia fins ara cap connexió digna en transport públic entre les comarques de Girona i la Catalunya del Nord. O s'agafava un Talgo que trigava prop de dues hores per anar de Girona a Perpinyà i que costava 30 euros, o s'havien de fer rocambolesques connexions ferroviàries fins a Portbou, i d'allà agafar un regional francès fins a la capital del Rosselló, amb la qual cosa el trajecte es podia allargar fins a les tres hores.

A partir d'avui s'obre un nou escenari, tot i que la posada en funcionament dels 44 km de la línia transfronterera del TGV té un regust agredolç: "És una excel·lent notícia, però no deixa de ser una preestrena perquè la línia comença a operar en precari i de forma provisional", diu l'alcalde de Figueres, Santi Vila. I no li falta raó. El traçat d'alta velocitat de Figueres cap al sud, fins a Barcelona, no estarà acabat abans del 2012, la nova estació de Figueres-Vilafant és provisional i amb una deficient accessibilitat i no hi ha cap data a l'horitzó per construir la nova i permetre treure els passos a nivell del centre de la ciutat. "No vull tirar aigua al vi, però totes les administracions hem d'encarar de veritat aquests problemes que ja s'han cronificat a l'Empordà", afegeix l'alcalde figuerenc.

Sigui com sigui, des d'avui quatre trens francesos de la SNCF connecten Figueres amb París en un trajecte que no arriba a les cinc hores i mitja. Renfe també posa en marxa trens semidirectes de Barcelona fins a la nova estació de Figueres. L'expectació és molt alta. Per a la primera setmana de funcionament ja s'han venut de forma anticipada més de 2.000 bitllets per a aquests trens semidirectes entre Barcelona i l'estació del TGV a la capital altempordanesa. La SNCF, per la seva banda, no dóna dades, però admet que també hi ha forta demanda. Un exemple és que per a aquests primers dies ja no es poden trobar els bitllets barats, que costaven 5 euros per anar a Perpinyà i 50 euros fins a París.

A la Catalunya del Nord tampoc es pot dir que hagin acabat els deures a temps. L'ampliació de l'estació de Perpinyà, que s'havia d'obrir avui, de moment no ha rebut els permisos a causa d'unes deficiències detectades en les obres, que s'han hagut de corregir i que no han permès arribar a temps. És per això que els viatgers del TGV seguiran fent servir encara les velles instal·lacions.

Els 44 km que separen Figueres de Perpinyà inclouen el túnel del Pertús, de 8,2 km, pel qual avui, pocs minuts abans de dos quarts de dotze del migdia, passarà oficialment el primer comboi de passatgers. Malgrat ser un fet històric i d'alt contingut simbòlic, avui no hi ha inauguracions ni festa grossa. Els aires de provisionalitat bufen encara en el país de la tramuntana.

stats