PARÍS MIRA CAP AL MAGRIB
Crònica 30/09/2011

Un TGV francès per a Mohamed VI

Amb la popularitat en hores baixes, el president francès, Nicolas Sarkozy, mira cap al Magrib. Aliat dels rebels libis, ahir va inaugurar amb el rei del Marroc les obres del primer TGV de l'Àfrica.

Cristina Mas
2 min
Visita econòmica i d'aval al règim Nicolas Sarkozy va inaugurar ahir les obres del TGV a càrrec d'empreses franceses al Marroc. El rei Mohamed VI va rebre el suport de París poques setmanes abans de les eleccions legislatives que han de tancar la seva reforma constitucional.

Barcelona.Sarkozy va visitar ahir durant unes hores Tànger, al nord del Marroc, amb el rei Mohamed VI per posar en marxa les obres del primer tren d'alta velocitat del continent africà i del món àrab. La nova infraestructura, que hauria d'entrar en funcionament el 2015, és el projecte estrella del desenvolupament econòmic que impulsa el monarca. Preveu reduir a 2 hores i 10 minuts el temps de trajecte entre Casablanca i Tànger, que ara dura 5 hores i 45 minuts.

El cost previst és de 3.000 milions d'euros, una part dels quals es finançaran amb un crèdit atorgat per França al Marroc. També hi contribuiran Kuwait i l'Aràbia Saudita, que ahir va deixar clara la seva implicació en el projecte amb la presència del príncep Megrin bin Abdalaziz Al Saüd.

El nou projecte d'altra velocitat inclou l'encàrrec al grup francès Alstom de 14 trens, amb un cost de 400 milions d'euros. "Els francesos han de saber que el TGV marroquí vol dir milers d'hores de feina per als obrers francesos", va dir Sarkozy, que s'enfronta a problemes interns després del revés patit pels conservadors en les eleccions al Senat de diumenge. A més, la seva popularitat s'ha vist afectada últimament per escàndols financers i de tràfic d'influències en el seu entorn.

"El Magrib és un mercat essencial per a França", explica a l'ARA Christopher Bec, periodista de la revista Jeune Afrique i especialitzat en les relacions entre París i els països del nord d'Àfrica. "El TGV va ser molt important, perquè va permetre a Sarkozy recuperar la iniciativa quan el Marroc va preferir comprar avions de guerra als Estats Units en lloc dels Rafale francesos", recorda.

El president francès, que fa unes setmanes s'adreçava al poble libi elogiant la seva lluita democràtica, va renovar el seu suport a les reformes impulsades pel règim alauita, que va considerar "tan significatives" com les revoltes que han escombrat les dictadures veïnes. "França, al Marroc, sempre ha estat més monàrquica que els monàrquics marroquins", explica Francis Ghilès, analista del Cidob. "I això li impedeix jugar un paper d'àrbitre al nord d'Àfrica. Ni en el tema del Sàhara ni en el cas d'Algèria", apunta. Ghilès alerta que la negativa de Sarkozy a donar suport a l'Estat palestí a l'ONU "ha posat en evidència el doble llenguatge i li resta credibilitat a tot el món àrab".

Un projecte polèmic

El TGV genera crítiques al Marroc, pel cost que té i per la dependència de França. "Som un país en desenvolupament, que ha de reforçar les infraestuctures de transport, però també rebaixar una taxa d'analfabetisme del 38% i fer sortir de la pobresa el 28% de la població", explicava ahir Ahmed Damghi, enginyer pròxim al Moviment del 20 de Febrer, que considera insuficients les reformes i exigeix una ruptura democràtica. "Els costos de l'obra suposen el 0,6% del PIB, i les despeses d'explotació buidaran les caixes de l'Estat. En lloc de beneficiar-nos d'una transferència tecnològica, amb aquest projecte serem més dependents", conclou.

stats