INFRAESTRUCTURES
Crònica 20/07/2011

Tall ferroviari i canvi De paisatge a Sants

Albert Balanzà
3 min
Tall ferroviari i canvi De paisatge a Sants

Ni els veïns de Sants ni els del barri de Santa Eulàlia de l'Hospitalet s'ho poden encara imaginar, però entre el 4 i el 27 d'agost una bona part del paisatge que han conegut durant dècades, la platja de vies que ha esquarterat relacions a banda i banda, entre la plaça de Sants i la Riera Blanca, quedarà amagada per la cobertura i urbanització de l'accés ferroviari a l'estació de Sants. No serà fins al setembre, i probablement durarà tot el mandat, que la nova superfície serà passejable, però a poc a poc es tancarà la ferida que es va començar a cicatritzar amb l'ocultació de la ronda del Mig als anys noranta sota dues grans tapes de formigó i dos passejos que semblaven impossibles de connectar per l'alçada que agafaven el metro i el tren.

L'operació urbanística, però, serà només la conseqüència directa del tall ferroviari més important que s'ha fet mai a Catalunya, com ahir van presentar-lo els responsables de Foment, Renfe i l'Ajuntament de Barcelona, i que suposa la desconnexió durant quasi tot l'agost del servei de trens a l'entrada sud de Barcelona. Només el TGV, que va soterrat i que ja va generar prou maldecaps entre el 2005 i el 2008, mantindrà el trànsit habitual sense endarreriments ni transbordaments.

Tots els viatgers que circulin en els trens de les línies de Vilafranca i Sant Vicenç de Calders per l'interior només podran arribar a Barcelona baixant a Cornellà i agafant la L5 del metro o baixant a l'Hospitalet i canviant a la parada de la L1 de la rambla Just Oliveras. Tots els viatgers que utilitzin la línia de la costa de Vilanova i Sant Vicenç hauran de baixar a Bellvitge i anar caminant fins a la parada del Gornal dels Ferrocarrils de la Generalitat. Aquest ramal de FGC s'atura a la plaça d'Espanya i, per tant, qui vulgui anar al centre de Barcelona encara haurà de fer un altre canvi, en metro o bus.

150.000 afectats diaris

L'impacte de l'operació de canvi d'infraestructures és tan majúscul que ahir els responsables polítics i tècnics ja demanaven disculpes per avançat. "Tenim una llarga experiència a causar molèsties en aquesta zona", apuntava Jordi Prat, delegat d'Actuacions Ferroviàries de Barcelona de Renfe. "Demanem disculpes i comprensió als usuaris, va afegir el tercer tinent d'alcalde de l'Ajuntament, Antoni Vives. Tot i que aquests responsables auguren que en aquestes dates no hi ha les puntes de passatgers que utilitzen el servei sobretot entre 6 i 9 del matí i que tot el trànsit humà es redueix un 25%, hi haurà 150.000 usuaris aproximadament que no podran evitar desplaçar-se i hauran de comptar amb 20 minuts més de trajecte i 45 minuts més si arriben a Barcelona en tren de llarga distància. Alguns perdran temps en els transbordaments i els altres en el desviament del trajecte per l'entrada pel nord de Barcelona, a través de la nova línia orbital R8. Hi haurà trens com el Talgo de Cartagena a Montpeller i l'Estrella Madrid-Portbou que ni tan sols pararan a Barcelona sinó a Cerdanyola Universitat. Els seus viatgers només podran ser acostats a la capital en autobús.

Que no es perdi ni el turista

Com que no hi ha mal que per bé no vingui i Renfe no vol que ningú es perdi, l'operació ha suposat la contractació de 300 treballadors en 104 punts d'informació que es vestiran amb els tradicionals petos i vigilaran de prop els més despistats, com ara els turistes que vulguin anar a l'aeroport: hi haurà autobusos llançadora cada 15 minuts des de Sants Estació per als que surtin de Barcelona i trens llançadora per als que vinguin del sud per la línia de la costa i s'aturin al Prat. I el més important per a molts: els bitllets de tren valdran per al metro.

Mentre tot aquest trànsit de passatgers es desenvolupa, els treballadors d'infraestructures ferroviàries canviaran les catenàries flexibles per les rígides, s'implantarà algun canvi de sentit i es redistribuiran les vies amb l'objectiu d'evitar corbes tancades existents. Els que millor veuran l'espectacle seran els veïns, que ja fa anys que conviuen amb la pols de les obres. Lluny queden els temps dels anys vuitanta en què l'ampliació de la L1 va acostar Santa Eulàlia a Sants a través de l'estació ara fantasma de la Bordeta, i fa ben poc que el calaix de Mercat Nou ja és una realitat. Els okupes de Can Vies s'ho miren resistents des de la banda de la plaça de Sants i del carrer Jocs Florals. Però els veïns de banda i banda de les vies ja poden començar a pensar que a l'altre costat s'hi pot passar caminant i a sentir ocellets en lloc de trens.

stats