EL CONFLICTE AMB ELS MAQUINISTES
Crònica 26/01/2011

Tensió amb Renfe per la vaga encoberta

Per tercer dia consecutiu, el servei de Rodalies va acumular ahir retards pel conflicte laboral que mantenen Renfe i els maquinistes. El Govern en culpabilitza l'empresa i exigeix solucions.

Maria Ortega
2 min
Lergonomia, Rodalies

Barcelona.L'ergonomia dels seients dels trens de Rodalies de Renfe va agafar ahir un protagonisme superlatiu en el conflicte entre l'empresa i els maquinistes per l'entrada en funcionament d'un nou marc laboral, el passat diumenge, que introdueix canvis en el sistema de descansos i pernoctacions -el primer esborrany recollia 108 pernoctacions fora de casa a l'any i l'última proposta de l'empresa rebaixava la xifra a 27-. Fruit del desacord entre les dues parts, alguns maquinistes van augmentar fins a l'absurd la interpretació més estricta de la normativa i es van negar a iniciar cap trajecte si el seu seient no complia uns mínims de confort o si no hi havia al vagó la farmaciola pertinent, entre altres argumentacions.

Aquesta forma de vaga encoberta va perjudicar durant tot el dia d'ahir la circulació de trens de les diferents línies de Rodalies, com ve passant des de diumenge. El resultat: retards de mitja hora de mitjana i, un altre cop, malestar entre un col·lectiu d'usuaris especialment maltractat, que ahir assumia resignat les conseqüències del conflicte laboral, encara amb el record massa fresc de les reivindicacions d'un altre col·lectiu: el dels controladors aeris. L'origen del conflicte és la negociació del nou pla per a la producció, que preveu modificar la distribució dels descansos i temps treballats per optimitzar el servei.

'Sine die'

Les acusacions encreuades entre els portaveus del sindicat majoritari de maquinistes, Semaf, i Renfe es van repetir durant tota la jornada sense que s'intuís cap indici d'aproximació de postures, cosa que, com va apuntar el director general de viatgers de Renfe, Enrique Urkijo, fa difícil de dir quan es podran solucionar les irregularitats en el funcionament de les línies de Rodalies. De moment, l'empresa ja ha anunciat que s'han obert expedients sancionadors a sis treballadors, però les possibles sancions podrien trigar un mes i mig a materialitzar-se.

El Govern, a més, ha seguit la mateixa via i ha obert un expedient informatiu a l'empresa, a qui considera responsable del caos. El departament d'Empresa i Ocupació mediarà en el conflicte laboral, perquè com va explicar el portaveu de la Generalitat, Francesc Homs, els retards són "absolutament inadmissibles". Homs va sentenciar que és evident que "això de Renfe no acaba de funcionar", després de responsabilitzar de les incidències tant la companyia com la precipitació amb què es va fer el traspàs de competències: "És la conseqüència d'assumir traspassos sense vies, sense trens i sense estacions".

Els responsables de Renfe, però, es desmarcaven ahir a la tarda d'aquestes acusacions en una compareixença per demanar excuses als usuaris afectats i focalitzar el problema en l'actitud dels maquinistes rebotats -una quarantena, segons l'empresa-, a qui Urkijo va titllar de "pocavergonyes", tenint en compte que cobren un salari que dobla el dels conductors de FGC i que, a més, tenen unes condicions laborals força favorables: d'una jornada laboral total de vuit hores -215 dies a l'any-, en treballen de manera efectiva cinc i mitja i, de mitjana, acaben conduint tres hores i vuit minuts al dia.

Els portaveus del sindicat majoritari, no obstant això, continuaven negant qualsevol tipus de vaga i justificaven el seu desacord amb el nou marc regulador per un empitjorament d'horaris "que no permet mantenir els descansos de 45 minuts cada cinc hores com és reglamentari". Segons Renfe, els treballadors demanen incorporar 50 maquinistes més.

La interpretació estricta de les normes per part dels conductors va condicionar ahir el servei de Rodalies.

stats