PUBLICITAT POLÈMICA
Crònica 17/11/2011

El Vaticà força a retirar un anunci on es veu el Papa besant un imam

La roba de marca Benetton torna a la càrrega. Una nova campanya publicitària mostra imatges com la del Papa fent-se un petó amb un imam. Les queixes del Vaticà van aconseguir retirar el muntatge.

Marc Vidal
2 min
La campanya de fotomuntatges de United Colors of Benetton instal·lada ahir a prop de la Fontana di Trevi, a Roma. A l'esquerra es veu el Papa besant un imam, i a la dreta, Hu Jintao amb Barack Obama.

BARCELONA.El Vaticà va forçar ahir la retirada d'un dels anuncis de la campanya llançada per la marca de roba Benetton, en què es veia el papa Benet XVI fent-se un petó a la boca amb l'imam de la mesquita Al-Azhar del Caire, Ahmed Mohamed el-Tayeb. El fil argumental de la campanya d'aquesta empresa -avesada als anuncis polèmics- és acabar amb l'odi que hi ha al món i per això, a més de la imatge del petó entre els dos religiosos, n'hi ha d'altres en què es veu com el president de l'Autoritat Palestina, Mahmud Abbas, estira el coll per arribar als llavis del primer ministre israelià, Benjamin Netanyahu, o com el president dels EUA, Barack Obama, es fa un petó amb el president xinès, Hu Jintao, i -en una altra imatge- amb el veneçolà, Hugo Chávez. Les altres parelles protagonistes destacades de la campanya són la cancellera alemanya, Angela Merkel, petonejant el president francès, Nicolas Sarkozy, i els presidents de les dues Corees, la del Nord i la del Sud, també besant-se.

La campanya publicitària la va presentar ahir mateix a París el vicepresident de la companyia tèxtil, Alessandro Benetton, que va assegurar que eren "imatges simbòliques amb un toc d'esperança irònica i de provocació constructiva per promoure una reflexió sobre la manera com la política, la fe i les idees, fins i tot si són oposades i diverses, poden portar al diàleg i l'entesa".

Al migdia un enorme cartell amb el petó entre el Papa i l'imam es va desplegar prop del castell de Sant'Angelo de Roma, a tocar del Vaticà, i la provocació es va convertir en malestar. La Santa Seu va emetre un comunicat poques hores després en què anunciava que estava estudiant "quines mesures emprendre" per garantir el "respecte a la figura del Papa". "És una ofensa als sentiments dels feligresos, una demostració evident de com en l'àmbit de la publicitat es poden violar les regles elementals del respecte a les persones per atreure l'atenció", va queixar-se el Vaticà en un comunicat.

Benetton fa marxa enrere

Moments després del posicionament de la Santa Seu, l'empresa va respondre ahir a la nit retirant la imatge del petó del Papa i l'imam del Caire, que, de fet, mantenen entre ells una relació molt tensa a causa de la desprotecció que denuncia la minoria copta [cristiana] a Egipte, un país de majoria musulmana. Benetton va lamentar que la campanya hagués ferit la sensibilitat de la Santa Seu i dels feligresos catòlics i va assegurar que "el sentit de la campanya era, exclusivament, combatre la cultura de l'odi en qualsevol forma", segons un comunicat de la companyia.

"És possible que Benetton no pugui idear alguna cosa millor?", es va queixar ahir Luca Borgomeo, president de l'Associació de Telespectadors Catòlics d'Itàlia, fent sentir el seu malestar. La campanya va arribar ahir a diferents punts del planeta com ara Milà, on, davant la catedral, es va desplegar la foto d'Obama petonejant-se a la boca amb el seu homòleg xinès i ben aviat es veurà -sense la polèmica imatge retirada dels dos religiosos- a les revistes de moda de mig món.

stats