ENTREVISTA INFRAESTRUCTURES
Crònica 18/06/2011

"Volem garantir la sobirania sobre el Prat"

El conseller Lluís Recoder assegura que el Govern no votarà "una proposta que no garanteixi la sobirania de la societat catalana sobre l'aeroport de Barcelona". Recoder reivindica poder de decisió real.

C. Capdevila / I. Pujol
2 min
Alcalde amb mèrits per a una conselleria sense recursos El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, reivindica les restriccions pressupostàries com l'oportunitat ideal per millorar l'eficiència de l'administració. S'enorgulleix d'haver deixat l'Ajuntament de Sant Cugat amb una situació financera sanejada.

Barcelona.El Govern intensifica els contactes amb l'executiu espanyol per garantir un paper "determinant" de les institucions catalanes en la gestió de l'aeroport del Prat, segons el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder. "El punt de la negociació canvia diàriament". "El Govern buscarà l'acord, però en cap cas votarem una proposta que no garanteixi la sobirania de la societat catalana sobre l'aeroport del Prat", va afegir Recoder.

Quan el conseller parla de societat catalana ho fa des de la suma d'institucions implicades d'una manera o altra en el desenvolupament de la infraestructura: Generalitat, ajuntaments de Barcelona i el Prat, i la cambra de comerç. Recoder és inequívoc quan equipara la participació "determinant" a una "majoria catalana".

Les diferències estan precisament en la interpretació d'aquesta participació. "Hi ha qui pensa que n'hi ha prou de ser al consell d'administració, i hi som els que pensem que no només hem de ser-hi, sinó que a més hem de tenir capacitat determinant i poder prendre les grans decisions, a més de controlar el concessionari que es faci càrrec de l'explotació". Es tracta de tenir a Catalunya "els instruments per fer del Prat un aeroport competitiu".

Sobre Spanair, Recoder es va mostrar confiat en el fet que l'aerolínia catalana, que ha rebut diverses injeccions de capital del Govern, trobi el soci industrial que busca. El conseller va recordar que les aportacions de la Generalitat s'han fet en forma de préstec i va apuntar que "el sector públic català no pot aportar més diners, a no ser que el sector privat s'hi llanci".

Servei de Rodalies

La millora del servei ferroviari de Rodalies de Barcelona centra les tensions amb el ministre de Foment, José Blanco. "Ens diuen que no hi ha diners per fer les inversions del pla de Rodalies", va comentar el conseller. Recoder critica que en canvi "sí que hi hagi diners" per a l'alta velocitat entre Madrid i Extremadura i Galícia, obres que superen els 6.000 milions d'euros i que s'han licitat recentment.

"Li hem aclarit al ministeri que més que iniciar obres noves ja previstes, volem que la xarxa es posi en perfectes condicions. El gran problema no el tenim amb Renfe, sinó amb Adif, el titular de la línia. Renfe s'esforça i molt". Recoder reclama "la capacitat de canviar d'operador ferroviari a finals d'any". "Per nosaltres és irrenunciable perquè forma part de l'acord que va signar el conseller Joaquim Nadal amb el govern de l'Estat."

El titular de Territori i Sostenibilitat va explicar que el seu departament està preparant un contracte programa "que és el que ens ha d'unir amb Renfe o amb qui sigui". Recoder va assegurar: "Amb Renfe anem guanyant confiança". El nou operador podria arribar el 2015, tot i que abans és necessària la modificació de la llei ferroviària.

stats