ENFRONTAMENT ENTRE ELS LÍDERS A L'AEROPORT DE BARCELONA
Crònica 27/01/2011

Vueling estudia denunciar el Govern

El conseller delegat de Vueling, Alex Cruz, va explicar ahir que la companyia estudia portar als tribunals les "ajudes" de l'ICF a l'aerolínia. Fa uns mesos ja va elevar una queixa a Brussel·les.

Ignasi Pujol
3 min
ICF, Lexministre

Barcelona.Poques vegades una companyia convoca els mitjans de comunicació per fer una sessió monogràfica sobre un competidor directe. Aquest va ser el cas ahir de l'aerolínia Vueling, que va aprofundir en les crítiques expressades dimarts pel seu president, Josep Piqué, contra els nous crèdits del Govern a Spanair. El portaveu de l'executiu, Francesc Homs, va anunciar dimarts dos préstecs de l'Institut Català de Finances (ICF) als socis de Spanair per 20 milions d'euros.

"Estem d'acord que l'aeroport del Prat és un projecte de país, però discrepem en el camí", va dir el conseller delegat de la companyia, Alex Cruz. L'exministre Josep Piqué no hi era -estava de viatge a l'estranger-, però va enviar un comunicat en el qual mostra la seva "sorpresa" davant del "rescat financer" de Spanair. Segons Piqué, els recursos públics serveixen en aquest cas "per competir de manera deslleial amb altres empreses que es juguen els diners dels seus accionistes i que són tan catalanes com qualsevol altra companyia amb seu a Catalunya".

El president de Vueling va qüestionar la capacitat de Spanair d'establir un hub (centre de connexió de vols) al Prat. "Qualsevol pretensió per part seva de crear un hub a Barcelona només és creïble per a aquells que estan disposats a creure en promeses que no tenen res a veure amb la realitat del sector del transport aeri".

Connexions

Tant Piqué com Cruz van remarcar que Vueling ja connecta a través del seu esquema de connexions (l'enllaç de diferents vols de la companyia fent-se càrrec de la maleta del viatger) "quatre cops més passatgers de connexió que Spanair". La companyia de baix cost, que està participada en un 45,85% per Iberia, va anunciar fa uns mesos un ambiciós pla per connectar vols de la mateixa Vueling i a partir del març començarà a alimentar els nous vols d'Iberia a São Paulo i Miami. La companyia espera fer extensiva aquesta col·laboració a altres aerolínies. Piqué va afegir que les "subvencions" del Govern "només serveixen perquè una empresa no faci fallida abans de determinats processos electorals". L'exlíder del PP català també va lamentar que "el nou Govern no hagi estat coherent amb el seu programa d'austeritat i rigor pressupostari".

El conseller delegat de Vueling va afirmar que la companyia estudia diferents "vies legals" contra la decisió del Govern. Cruz no va voler ser més explícit i es va limitar a dir que l'empresa analitza "l'abast d'aquestes ajudes". La companyia també vol revisar en quin estat està la queixa que va elevar al novembre al comissari europeu de competència, Joaquín Almunia, a través de l'associació d'aerolínies de baix cost Elfaa.

En preguntar-li per les ajudes públiques a Iberia durant els anys noranta, Cruz va dir que es tracta d'una "cortina de fum" davant de les aportacions actuals del Govern. Entre el 1991 i el 2001, Iberia va rebre 1.362 milions d'euros de l'Estat. El mateix Piqué va participar en el procés de privatització d'Iberia com a ministre d'Indústria i Energia de l'executiu d'Aznar.

"Si parlem d'ajuts podríem parlar dels ajuts a Iberia per part d'institucions públiques o parapúbliques com Caja Madrid", va comentar a TV3 el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder. "Els ajuts a Spanair són ridículs comparats amb els que s'han donat a Iberia, i Spanair és un projecte de país", va afegir. La caixa madrilenya ha invertit 755 milions d'euros a Iberia des del 1999, una participació que li ha reportat minusvàlues de centenars de milions fins a arribar la fusió amb British Airways (ara Caja Madrid comptabilitza plusvàlues de 7 milions a Iberia).

El president de Spanair, Ferran Soriano, va qualificar de "desafortunat" que Francesc Homs parlés el dia abans d'una imminent fallida de Spanair si el Govern no injectava recursos. "No es tracta d'una situació dramàtica, sinó planificada. El futur de Spanair -va afegir- no està a la corda fluixa; en absolut". De les paraules de Piqué va dir que "és una mala idea que un competidor parli d'un altre en termes negatius".

L'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, també ha qualificat de "desafortunades" les paraules d'Homs. "S'ha de generar confiança i no llançar missatges que generen desconfiança sobre un projecte empresarial que ha fet els deures", va dir.

D'altra banda, el ministre de Foment, José Blanco, va explicar ahir que abans del 28 de febrer es constituirà la societat Aena Aeropuertos, que permetrà donar entrada al capital privat en un 49 %.

stats