Crònica 04/03/2011

Les aerolínies traslladen als usuaris l'increment del fuel

Ariadna Carbonell
2 min

Barcelona.Els vehicles híbrids i elèctrics encara estan lluny de generalitzar-se i fer forat al mercat, però sí que han iniciat la transformació del fabricants d'automòbils i motocicletes, ja que comença a donar-se per fet que són el futur de la mobilitat. Si pensem en avions, l'electricitat encara els queda ben lluny.

El sector d'aerolínies és un dels més sensibles a les fluctuacions del preu del petroli, tot i que els avenços en els motors de les aeronaus estalvien cada vegada més combustibles a les companyies. Per posar un exemple, els resultats de Vueling del 2010 mostren que la despesa en fuel va pujar 184 milions d'euros, un 25% dels costos totals de la companyia. Un any abans, amb els preus dels carburants més baixos, aquesta partida suposava un 20% de la despesa total. Enguany, l'Associació Internacional del Transport Aeri (IATA) estima que la factura del combustible representarà, de mitjana, el 29% dels costos de les aerolínies. La patronal internacional de les línies aèries va fer els seus càlculs amb una mitjana del preu del petroli de 96 dòlars per barril.

La pujada del cru és la raó principal per la qual la IATA va revisar a la baixa les seves previsions de benefici d'enguany fins a 8.600 milions de dòlars, 500 milions per sota de l'estimació inicial. Si finalment es compleixen els pronòstics, els guanys de les aerolínies seran un 50% inferiors als registrats el 2010.

Per fer front a un barril de petroli Brent per sobre dels 100 dòlars, diverses aerolínies han anunciat augments de les seves tarifes. És el cas d'Iberia i d'Air Europa. Els seus passatgers de vols de llarg recorregut paguen 10 euros més per trajecte, mentre que en els vols nacionals o a Europa el recàrrec s'eleva a 2 euros. Spanair també han repercutit l'augment del preu del combustible en les seves tarifes nacionals, a les quals suma entre 2 i 3 euros.

Tanmateix, la competitivitat del mercat espanyol, un dels més disputats d'Europa, no permet que totes les aerolínies elevin els seus preus, com ha estat el cas de Vueling o Ryanair. També ha reduït les pujades que ha pogut aplicar la resta del sector aeri.

stats