Crònica 21/01/2012

Els alcaldes s'uneixen a favor del corredor mediterrani

Front comú dels alcaldes amb línia d'alta velocitat a favor del corredor mediterrani. Els municipis pressionen l'Estat i les autoritats comunitàries perquè prioritzin la connexió pel Litoral.

Narcís Presas
2 min
L'alcalde de Figueres, Santi Vila, durant la lectura de la declaració de la cinquena Cimera de Ciutats per l'Alta Velocitat, que es va celebrar ahir a la capital de l'Alt Empordà.

FIGUERESAmb l'alta velocitat coll avall -es preveu que a finals d'any el tram de TGV entre Barcelona i Figueres entri en funcionament i amb això la connexió fins a Perpinyà- els esforços de les ciutats transfrontereres es focalitzen ara a pressionar les institucions comunitàries i els governs espanyol i francès per agilitzar els tràmits del corredor mediterrani i que aquesta infraestructura "urgent i prioritària" sigui una realitat com més aviat millor. Així ho van evidenciar ahir a Figueres alcaldes i representants municipals de les dotze ciutats catalanes i franceses que formen part de la fins ahir coneguda com a Cimera de Ciutats per l'Alta Velocitat i que a partir d'ara passa a anomenar-se de Cimera de Ciutats per la Interconnexió del Corredor Mediterrani.

Després de la inclusió el 19 d'octubre del corredor mediterrani com a prioritat per la Comissió Europea, aquest comitè de ciutats no pensa quedar-se aturat i ahir va dir que vol ser "part activa" del desenvolupament i la coordinació d'aquest projecte i, en aquest sentit, va demanar participar a la plataforma de pilotatge que està previst que es creï. "No podem badar. Cal continuar reivindicant", va manifestar l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias. L'objectiu d'aquestes ciutats és refermar la seva condició de lobi davant totes les administracions competents i estar amatent al compliment dels compromisos, especialment en matèria de finançament.

Les ciutats transfrontereres volen fer valer el seu enclavament estratègic i potenciar la circulació de mercaderies des dels ports de Tarragona i Barcelona cap al nord d'Europa. "L'arc mediterrani té un potencial econòmic extraordinari", va assegurar Trias. En aquest sentit, les dotze ciutats s'han marcat el repte, de cara a l'any 2030, d'aconseguir que el 30% de mercaderies que s'hagin de transportar a distàncies d'almenys 300 quilòmetres utilitzin el tren. En relació al TGV, la previsió és que la connexió entre Barcelona i Perpinyà sigui una realitat abans que acabi l'any. "Serà un esdeveniment important per a tot Europa", va afirmar Jean-Paul Alduy, president de l'aglomeració Perpinyà-Mediterrània. Pel que fa al tram pendent a França, el calendari continua fixant l'entrada en funcionament per a l'any 2020.

stats