SPANAIR LA FI D'UN SOMNI
Crònica 30/01/2012

I ara el drama laboral

Spanair ha començat a pagar les nòmines de gener als empleats. La companyia va transferir 1.000 euros ahir a cada treballador mentre els sindicats donen per feta una suspensió de pagaments imminent.

àlex Font Manté
2 min
I ara el drama laboral

BARCELONAA més del fracàs de Catalunya per aconseguir una aerolínia de bandera, la fallida de Spanair és un drama laboral que afecta 2.000 treballadors directes, mil dels quals a Catalunya, i 4.000 si s'inclouen els empleats indirectes, principalment de l'empresa de handling Newco. Una de les grans incògnites dels treballadors és si cobraran les seves nòmines per haver treballat al gener. Per calmar una mica els ànims, Spanair va informar ahir als sindicats que pagaria 1.000 euros a cada treballador de la companyia. Al vespre, alguns d'ells ja havien rebut els diners al seu compte corrent. Aquest pagament haurà suposat un desemborsament de dos milions d'euros per a la companyia, aproximadament.

Això suposa que els empleats amb els salaris més baixos (d'uns 800 euros mensuals) hauran cobrat el total de la seva nòmina. En canvi, treballadors com els pilots (que cobren fins a 7.000 euros) amb prou feines hauran rebut una setena part del seu sou. "En totes les aerolínies hi ha una diversitat salarial molt alta", va explicar un portaveu d'USOC, el sindicat majoritari a Spanair. De totes maneres, aquest pagament ha garantit el cobrament de 1.000 euros abans que l'aerolínia presenti el concurs de creditors (suspensió de pagaments). Els sindicats donen per fet que Spanair presentarà avui el concurs voluntari de creditors per procedir a la liquidació de la companyia, segons fonts citades per Efe. Cap representant de Spanair va voler confirmar-ho, però la companyia va convocar el comitè d'empresa a una reunió dimecres vinent al migdia. El més probable és que aleshores l'empresa ja hagi presentat el concurs. Avui els treballadors de la companyia faran diverses assemblees per tot l'Estat per analitzar la situació.

Mig milió de passatgers afectats

Mentrestant, ahir es va mantenir el comitè de crisi a l'aeroport del Prat per donar cobertura als passatgers que s'han quedat sense poder viatjar. Sembla que molts dels afectats han preferit no volar abans que fer-ho amb alguna de les aerolínies que oferien tarifes de rescat . Fins ahir a les cinc de la tarda, les dues principals companyies, Vueling i Iberia, només havien recol·locat 8.500 passatgers dels més de 22.000 que estaven afectats. Segurament per aquest motiu ahir l'ambient a la terminal 1 del Prat era notablement més tranquil que dissabte.

Hi ha 83.000 persones que havien comprat bitllet per volar amb Spanair entre dissabte passat i divendres vinent, segons va informar la mateixa companyia. A més, si s'hi suma el nombre de passatgers que han comprat bitllets per a les pròximes setmanes i mesos, la xifra pot arribar al mig milió de viatgers, segons va admetre un portaveu de Spanair.

La companyia considera que els passatgers que no hagin volgut volar no tindran problemes per recuperar els diners, especialment a través de les seves entitats financeres (en cas que haguessin comprat el bitllet per internet). Spanair va informar que està negociant amb l'Associació Internacional del Transport Aeri (IATA) per autoritzar que les agències de viatges puguin retornar els diners als passatgers que havien comprat els bitllets a través seu.

Mentrestant, la Generalitat ja s'ha desentès del futur de la companyia. El portaveu, Francesc Homs, va afirmar ahir que el Govern ja va fer tot el que estava a les seves mans i que el futur de Spanair dependrà únicament d'ella mateixa.

stats