L'ACCIDENT AERI DE SMOLENSK
Crònica 13/01/2011

Un aterratge 'forçat' per Kaczynski

L'informe rus sobre l'accident aeri de l'avió del president polonès Lech Kaczynski carrega la culpa als pilots i el seu màxim responsable, que anava ebri. El document mostra la mala relació entre els dos països.

Isaac Lluch
3 min
Interestatal, CAI

Corresponsal a BerlínL'excel·lent relació que asseguraven tenir Polònia i Rússia amb motiu de la visita a Varsòvia de Dmitri Medvédev tot just fa un mes -la primera a la capital polonesa en vuit anys d'un cap d'Estat rus- va quedar ahir en entredit en comunicar Moscou el seu informe final sobre el fatal accident aeri de Smolensk, que a l'abril passat va acabar amb la vida de Kaczynski i de 95 persones més de l'elit polonesa. Per a les autoritats russes, la causa directa de l'accident va ser que els pilots, pressionats pels seus superiors a aterrar tot i les adverses condicions meteorològiques, no van decidir encertadament de dirigir-se a un altre aeroport. Aquesta és la principal conclusió que va exposar Tatiana Anodina, cap del Comitè d'Aviació Interestatal (CAI) de Rússia.

"No hi va haver una reacció adient quan va funcionar el sistema d'alerta primera TWA [que adverteix del perill de col·lisió imminent] i la tripulació de l'avió Tupolev-154 tampoc va rebre autorització per aterrar", va sostenir Anodina, mentre remarcava que els pilots no estaven en plenes facultats d'actuació per les fortes coaccions que van rebre dels seus superiors: "La presència del comandant en cap de les forces aèries poloneses [Andrzej Blasik] a la cabina de pilots va exercir pressió psicològica en la presa de decisió de descendir i aterrar fos com fos".

Una transcripció de la cabina de pilotatge que va ser revelada l'estiu passat va confirmar ja que el president Kaczynski no va donar instruccions a la tripulació. Anodina, però, no es va estar de precisar que s'havia detectat que Blasik tenia 0,6 graus d'alcoholèmia a la sang quan va forçar els pilots a aterrar. Els tripulants de l'avió, amb tot, van sortir de Varsòvia assegurant-se que l'aparell estigués en perfectes condicions tècniques, però sense els informes amb les previsions meteorològiques, segons va assegurar la màxima responsable del CAI.

L'informe no convenç Polònia

Que l'informe rus carregui la culpa als comandants de l'aeronau i a un suposadament coactiu Blasik no sorprèn els experts polonesos, interioritzat com està el recel històric que mantenen tots dos països. Tampoc causa sorpresa que el document de Moscou contingui molt poques informacions sobre les actituds dels controladors aeris de l'aeroport d'Smolensk. Però és evident que queda sense respondre la pregunta de per què no van exigir a l'avió, que estava a punt d'aterrar, de girar, o per què no van tancar l'aeroport completament.

Una cosa és clara: l'informe rus no satisfà en absolut l'opinió pública polonesa. Tot i que la catàstrofe aèria va semblar com una nova base de reconciliació entre Polònia i Rússia, per la proximitat que va mostrar en el condol la part russa, el document d'investigació final exhibeix que la cooperació entre tots dos països no és tan madura com volien fer creure al desembre tant el primer ministre polonès, el liberal Donald Tusk, com el seu company de partit i president del país, Bronislaw Komorowski, com l'homòleg rus d'aquest últim, Medvédev.

Amb raó Tusk es va afanyar a acabar les seves vacances d'esquí quan li va arribar l'informe. Perquè ell és la persona que sobretot està ara al blanc de les crítiques en haver renunciat que un tema tan sensible no fos investigat per una comissió russo-polonesa.

Efectivament, a Jaroslaw Kaczynski, el líder de l'oposició polonesa i germà bessó del president mort en l'accident, no li va faltar temps per mostrar la seva irritació i indignació amb l'informe rus. "Aquest document final és una burla per als polonesos", va subratllar. "L'informe acusa de manera unilateral els pilots i Polònia, tot i que realment ho fa sense cap prova", va denunciar Kaczynski, alhora que augmentava la pressió al Govern i al Parlament polonès perquè refusin sobiranament les conclusions de la investigació russa. El líder del conservador partit Llei i Justícia va acusar Tusk de confiar tot l'informe en mans russes i un cop més li va venir a recriminar que se'l vol treure de sobre conxorxat amb el primer ministre rus, Vladímir Putin.

El CAI defensa la bona voluntat de Rússia assegurant que va entregar a la part polonesa seixanta volums de documentació i totes les gravacions de les caixes negres de l'avió accidentat, un fet "sense precedents".

Però això no és prou per a Polònia i menys per a Kaczynski, que acostuma a atiar l'històric victimisme polonès en els seus discursos públics. Apel·lar als sentiments i al passat del país és un recurs habitual en l'exprimer ministre polonès. La feixuguesa que pot deixar en la població el controvertit informe final de Moscou sobre l'accident en què va morir el seu germà i 95 alts càrrecs més del país li podria servir com a clara arma electoral en aquest 2011 en què hi haurà eleccions parlamentàries. Les ombres i les turbulències de Smolensk continuaran planant. Ni més ni menys que sobre les urnes.

stats