Crònica 03/03/2011

Els camioners sí que volen un pla d'estalvi

Canviar el límit de velocitat als 110 km/h beneficia els turismes, però als camions, que són els que gasten més combustible, no els afecta. Per això reclamen un pla específic que els ajudi a suportar la pujada de preus.

Miquel Codolar
2 min
La Federació d'Empreses de Transport de Tarragona reclama més ajudes perquè els fabricants investiguin en eficiència.

Madrid.L'increment del preu del combustible afecta tothom, però als camioners especialment. La reducció del límit de velocitat a les autopistes i autovies fins als 110 km/h, que suposarà una inversió de 250.000 euros en adhesius, permetrà estalviar carburant als turismes, però no afectarà els camions, que tenen un límit de velocitat molt més baix. Per això, el sector exigeix un pla específic per afrontar l'alça del preu del combustible amb diverses mesures per fer-hi front.

La reducció de la velocitat dels camions no seria una bona idea, ja que la velocitat actual màxima a què poden anar és la més eficient. Per això fer-los anar més a poc a poc del que van els faria "menys competitius", segons va exposar el secretari general de l'Associació de Transports de Girona (Asetrans), Carles Palacio.

Per afrontar l'encariment del preu del carburant Palacio defensa altres mesures com "un cop de mà" a les empreses amb ajudes de l'Estat perquè puguin renovar la flota de camions amb vehicles més eficients, coneguts al sector com els Euro 4 i Euro 5, però que són més cars. Palacio va argumentar que mesures com aquesta s'apliquen a Alemanya amb un bon resultat.

Una altra solució de Palacio, no compartida pels altres portaveus del sector consultats, és encarir els peatges per als turismes perquè "a la gent no li compensi anar amb cotxe i hagi d'anar amb transport públic". En canvi, vol que els camions paguin menys peatges. Va afegir que cal apostar pel carril bus i afavorir el transport col·lectiu perquè circulin menys cotxes. "Les altres mesures són fer volar coloms", va reblar.

La mesura que genera més consens entre el sector són les ajudes als cursos de conducció eficient. Adolfo Martínez, de l'Associació General de Transportistes de Catalunya, va denunciar la "retallada" de subvencions que després de concedir-se durant dos anys s'han deixat d'oferir. L'Institut Català de l'Energia assegura a la web sobre els cursos de l'any passat que es pot estalviar fins a un 20% del carburant anant a classe. El 2009 la subvenció va ser de 719.000 euros i el 2010 va oferir 9.170 cursos. Aquest any, cap. La clau és "conduir suaument, respectant els altres i anticipant les seves maniobres, mantenir l'alerta davant les incidències del trànsit i fer servir de manera adequada el canvi de marxes i els pedals".

A més de les subvencions per als cursos d'eficiència, perquè "les empreses no estan per pagar més", la Federació Catalana de Transports de Barcelona (Transcalit), demana corredors específics amb restriccions per tipus de vehicle per facilitar la circulació de les mercaderies. El secretari general de l'entitat, Eugeni Mañas, també va criticar els nous peatges europeus que s'hauran de pagar per la contaminació i el desgast de les carreteres.

Les empreses són més partidàries d'ajudes a la investigació per millorar l'eficiència dels camions. El director de la Federació d'Empreses de Transport de Tarragona (FEAT), Josep Lluís Aymat, va dir que "ara per ara l'única solució és fer repercutir l'increment del preu del carburant en els clients". Va criticar les deficiències del transport de mercaderies amb tren. "Si demanes enviar 20 contenidors diaris a Alemanya et diran que potser d'aquí tres mesos en pots enviar un", cosa que "limita la competitivitat", va denunciar.

stats