UNA EMPRESA AMB HISTÒRIA
Crònica 12/02/2011

La cara menys mediàtica de Damm

La companyia va ser fundada el 1876 per un emigrant d'Alsàcia, August K. Damm. El grup té com a principals accionistes les famílies Carceller i l'alemanya Oetker, que elabora les pizzes Dr. Oetker.

Ignasi Pujol
3 min
CatalunyaAquestes, FC

BarcelonaLa cervesa Estrella Damm ha apostat durant els últims anys per fer campanyes publicitàries amb un component emotiu, ja sigui de bon rotllo (els espots estiuencs de festa, joventut i Mediterrani) o apel·lant al sentiment col·lectiu de pertinença, com en l'anunci La feina ben feta de l'any passat i amb l'actual homenatge a La Masia del Barça i a "tot el que tenim" a Catalunya.

Aquestes campanyes han proporcionat a Damm una important notorietat de marca. No obstant, darrere d'una de les marques catalanes amb més visibilitat s'hi amaga un conglomerat empresarial que prefereix mantenir en un segon pla el seu vessant corporatiu. La companyia nascuda el 1876 a Barcelona va facturar 782 milions d'euros el 2009 (últim exercici complet amb dades disponibles) i va guanyar 62 milions. A més de cervesa, el grup produeix aigua, sucs i refrescos.

Una curiositat. Demetrio Carceller Arce, president executiu de l'empresa i màxim accionista, és un aficionat confés del Reial Madrid, tot i que fa anys que Estrella Damm és patrocinador oficial del FC Barcelona. Assidu a la llotja del Bernabéu, fins i tot ha arribat a ironitzar i dir que enveja la seva competidora Mahou perquè és la cervesa oficial del Madrid. Però el negoci és el negoci i el maridatge entre Damm i el Barça és un dels actius de la companyia, que a l'octubre va acollir a la seva centenària fàbrica del carrer Rosselló de Barcelona la cerimònia d'entrega de la Bota d'Or a Messi.

Història

Els orígens de l'empresa es remunten al 1871, quan es va establir a Barcelona August K. Damm, emigrat d'Alsàcia en esclatar la guerra francoprussiana. Va obrir una cerveseria a la Rambla, Gambrinus, quan la cervesa es considerava un esnobisme en un mercat dominat pels vins.

El 1872 Damm obre amb un soci la cervesera Camps y Cía i el 1876 s'estableix pel seu compte i funda Damm. L'empresa era quasi monoproducte (Pilsen) fins que el 1921 va arribar l'Estrella Dorada, marca que es va mantenir fins al 1991, quan es va substituir per Estrella Damm. Als anys cinquanta van començar les exportacions als EUA i la companyia va experimentar un gran creixement gràcies a l'arribada de les primeres neveres, que apropaven als consumidors un producte que només es podia beure fresc als bars. El 1978 es crea la primera cervesa en llauna. El 1992 es va tancar la fàbrica del carrer Rosselló i la producció es va traslladar a la nova planta del Prat del Llobregat.

Damm és una de les poques cerveseres espanyoles que no ha estat absorbida per una multinacional. Actualment és la tercera companyia del sector a Espanya, per darrere de Heineken i Mahou.

Els principals accionistes són les famílies Carceller, amb un 27,01% del capital; l'alemanya Oetker -coneguda per les seves pizzes congelades Dr. Oetker-, amb un 25,01%, i el grup holandès Seegrund, amb un 13,95%. Els títols de la companyia cotitzen al mercat de ròdols de la Borsa de Barcelona. Els set consellers de Damm es van repartir l'any 2009 una retribució de 7,64 milions d'euros i es consolidaven com un dels consells d'administració més ben pagats de la borsa espanyola. Demetrio Carceller Arce és el president executiu de Damm des del 1994.

A la cartera de marques de Damm hi ha, entre altres: Xibeca, Voll Damm, AK Damm, Keler, Estrella de Levante, Estrella del Sur, Budweiser i Saaz. El grup controla Font Salem, uns dels principals fabricants de cerveses i refrescos amb marca blanca. La companyia també té interessos en el negoci de l'aigua (Fuente Liviana i Agua Veri), dels sucs (Granini) i de la logística (Alfil). El grup ha invertit 200 milions en la compra d'un 10% del fabricant de pasta i arrossos Ebro Foods.

El 5% dels ingressos procedien de l'estranger el 2009 però el grup ja preveia duplicar aquesta xifra el 2010. Un dels objectius de la companyia és implantar-se als EUA amb la compra d'una cervesera. El grup vol entrar al "club dels mil milions d'euros" de facturació "com més aviat millor", segons Carceller.

stats