FRACÀS ESCOLAR
Crònica 25/06/2011

"La desigualtat a l'escola pública està en joc fora de l'horari escolar"

Sònia Sánchez
2 min
Les proves de sisè de primària d'enguany constaten una millora respecte al 2010.

L'avaluació de sisè de primària posa de manifest la distància entre els resultats de l'escola pública i els de la concertada i la privada. Aquesta diferència no té una explicació senzilla. Des que dilluns es van publicar els resultats d'aquesta prova, tota la comunitat educativa catalana ha alçat la veu per exigir que no se'n treguin conclusions precipitades.

"És evident que entre la pública i la concertada hi ha una diferència, però no és només per l'origen cultural o lingüístic dels alumnes, sinó que sobretot és per les oportunitats que les famílies poden oferir als infants fora de l'horari escolar", diu el secretari de l'Associació Rosa Sensat, David Altimir. "Avui, a l'escola pública, la desigualtat està en joc en el temps d'educació en el lleure", conclou. El representant de l'associació demana que no s'expliqui el desequilibri entre la pública i la privada a partir del percentatge d'immigració que acullen, pel "risc d'interpretar que l'acollida de nens nouvinguts és un problema". La immigració, diu, "no és un problema, el que passa és que requereix uns recursos que l'escola pública avui no té".

Els sindicats de mestres de la pública també demanen més recursos per fer front als condicionants socioeconòmics del seu alumnat. La portaveu d'USTEC-STEs, Rosa Cañadell, assenyala aquest factor per explicar que el fracàs escolar és més gran a l'escola pública i admet: "Això implica que el nostre sistema educatiu consolida les desigualtats en lloc de compensar-les".

"Mateixa qualitat que a la privada"

Els directors de primària remarquen que el resultat de la pública a les proves de sisè no té a veure amb la qualitat i l'esforç dels centres. "L'ensenyament públic és de tanta qualitat com el privat", afirma la Junta Central de Directors de Primària, que defensa la "tasca impressionant a favor de l'equitat i la integració social de l'alumnat nouvingut" que ha fet el professorat de la pública. "És evident que el context socioeconòmic de les famílies condiciona els resultats de l'aprenentatge", diu, i subratlla que molts nouvinguts "saben llegir i escriure en català i castellà gràcies a la dedicació dels mestres de l'ensenyament públic". Un 13% dels 1,2 milions d'alumnes catalans són immigrants, dels quals el 83,6% van a l'escola pública.

"Quan s'estudien poblacions semblants en el mateix entorn geogràfic i social, els resultats de la pública i els de la privada no són diferents", destaca la presidenta de l'Associació d'Inspectors d'Educació de Catalunya, Neus Ollé. La inspectora demana que no s'extrapolin els índex de fracàs escolar que detecten les proves de primària en funció de la titularitat de centre, perquè "la concertada no té una distribució geogràfica equitativa, sinó que acostuma a concentrar-se en zones d'alt nivell econòmic".

stats