LA FALLIDA DE L'AEROLÍNIA CATALANA
Crònica 14/02/2012

El director general de Spanair marxa amb 400.000 euros

Spanair ha deixat 2.604 aturats, que hauran de recórrer a Fogasa per cobrar una indemnització. Però el director general de l'aerolínia, Mike Szücs, tenia un contracte blindat i ha rebut 400.000 euros.

Ignasi Pujol
2 min
SPANAIR DEIXA 27 AVIONS 01. Un dels avions de Spanair estacionat a l'aeroport  del Prat. 02. Mike Szücs.

BARCELONA.El cessament d'operacions de Spanair -el 27 de gener- no afectarà de la mateixa manera tots els empleats de l'aerolínia catalana, que està en concurs de creditors (antiga suspensió de creditors) des de l'1 de febrer.

El tancament de Spanair ha deixat sense feina a tota la plantilla, un total de 2.604 persones, als qual s'hi han de sumar més de mil empleats de l'empresa de serveis de terra Newco que treballaven en exclusiva per a Spanair. Els representants dels treballadors temen que el cobrament de les indemnitzacions es demori uns quants anys si del pagament se n'acaba encarregant el Fons de Garantia Salarial (Fogasa), com sembla que passarà segons ha explicat la direcció de la companyia aèria.

En canvi, el director general de Spanair, el britànic Mike Szücs, tenia un blindatge contractual en virtut del qual la seva sortida de l'aerolínia ha d'anar acompanyada d'una retribució de 400.000 euros, segons han confirmat a l'ARA fonts pròximes al procés concursal. Aquesta indemnització, dipositada en forma d'aval en una entitat financera, és la compensació que es va fixar en el moment de la seva contractació, el maig del 2009.

El president de Spanair, Ferran Soriano, va liderar personalment la recerca d'un director general per a la companyia, adquirida per un grup d'institucions i empresaris catalans a principis del 2009. El procés no va ser fàcil i hi va haver diversos candidats, com el primer executiu de l'aerolínia brasilera TAM.

Trajectòria

Mike Szücs es va incorporar a Spanair procedent de l'aerolínia de baix cost mexicana Viva Aerobús. Com que des del primer moment va considerar que el projecte de la nova Spanair era una aventura d'"alt risc" -així ho reconeixia el mateix Soriano-, el nou director general exigia un blindatge en el seu contracte, que ara tindria dret a executar.

L'import de la indemnització és inferior a la retribució anual percebuda per Szücs, que ha estat de 450.000 euros. El sou de Soriano, que ostenta el càrrec de president amb caràcter no executiu, era de 300.000 euros. A més de dirigir el negoci, Szücs ocupava un lloc al consell d'administració de Spanair. Segons fonts pròximes a la companyia, el director general era l'únic executiu amb contracte blindat.

Enginyer aeronàutic per la Universitat de Manchester, Szücs va iniciar-se en el sector aeri com a pilot de British Airways, aerolínia de la qual va ser cap de pilots i gerent de vendes mundials. Entre el 2003 i el 2006 -abans d'incorporar-se a la mexicana Viva-, Szücs va treballar a la low cost britànica EasyJet com a director d'operacions. D'aquesta època prové l'obsessió de Szücs pel control de costos, el principal actiu que havia d'incorporar a Spanair. No obstant, la crisi econòmica, la competència i l'herència d'una companyia poc eficient han estat un llast massa pesat. Spanair va tancar el 2011 amb unes pèrdues de 140 milions d'euros.

El passiu de Spanair és de 474 milions d'euros (260 corresponen a deutes amb accionistes i 214 amb proveïdors). Per contra, els actius de la companyia ascendeixen només a prop de 120 milions. El concurs de la companyia està en mans del jutjat mercantil número 10 de Barcelona.

stats