POLÈMICA PER LES DESPESES A ESTRASBURG
Crònica 07/04/2011

Els eurodiputats no s'estrenyen el cinturó

L'Eurocambra va rebutjar ahir una esmena de dos grups d'esquerra per fixar que els diputats volessin en classe turista i no en 'business', com fins ara, en trajectes de menys de quatre hores

Marc Vidal
2 min
El grup dels Verds a l'Eurocambra va desplegar ahir rètols contra l'energia nuclear.

Estrènyer-se el cinturó a l'hora de volar és obligatori en determinats moments. Però sembla que no ho és per a tothom. En plena crisi econòmica i de retallades generalitzades al sector públic, els eurodiputats van votar ahir en contra de volar en classe turista en lloc de fer-ho, com fins ara, en business. Segurament l'estalvi no és milionari i, de fet, encara hi ha marge per rectificar, però es va trobar a faltar un gest polític.

La d'ahir va ser una llarga votació a Estrasburg en què el Parlament Europeu va sotmetre a consideració les guies per elaborar el pressupost del funcionament intern de la institució l'any que ve. En total són 1.750 milions d'euros, amb un augment respecte a l'any passat d'un 2,3 per cent, al voltant del que pujarà la inflació. En aquesta xifra s'hi inclou tot, des del que costa el servei de traducció fins a l'import dels viatges dels eurodiputats per assistir a la cambra d'Estrasburg i Brussel·les. I, enmig de la votació, una esmena dels grups dels Verds i l'Esquerra Unitària Europea per canviar la classe business per la classe turista en vols de menys de quatre hores. I la gran majoria del Parlament la va tombar.

Els espanyols volen 'business'

La cinquantena de diputats espanyols presents a l'hemicicle van votar en bloc per continuar volant en business. I entre els catalans, hi va haver una mica de tot. Raül Romeva, d'Iniciativa –integrada als Verds europeus que van impulsar la mesura–, Ramon Tremosa, de CiU, i Oriol Junqueras, d'ERC, es van posicionar per anar en turista. Maria Badia, del PSC, es va abstenir. I, a l'altra banda, el també socialista Raimon Obiols i els populars Alejo Vidal-Quadras i Santiago Fisa van optar per mantenir els vols en primera.

"Els que vam votar per no volar més en business ja ho estem fent en classe turista; són petites mesures d'estalvi però és la suma final el que compta", va assegurar ahir l'eurodiputat Raül Romeva. El diputat de CiU, Ramon Tremosa, diu: "Són diners que no tenen justificació, sobretot quan en aquests vols curts tens les mateixes comoditats en tot l'avió". "Els vols en primera són cinc o sis vegades més cars –va calcular l'eurodiputat republicà, Oriol Junqueras– i amb els diners públics s'ha de ser molt curós".

Fonts del Parlament Europeu van explicar ahir que no s'ha xifrat encara l'estalvi que significaria que els eurodiputats volessin en classe turista en els vols de menys de quatre hores, que són la gran majoria dels que es fan servir per arribar a Estrasburg i Brussel·les. Tot i això, van assegurar que tampoc no seria una xifra gaire elevada, ja que la tarifa completa de classe turista –la que permet canvis– no és gaire diferent del bitllet de business que moltes aerolínies europees han mig eliminat.

El que ahir va aprovar el Parlament Europeu, però, no és encara definitiu. Són només les guies generals per a l'elaboració del pressupost del 2012, que, un cop acabat de quadrar i amb el vistiplau de la resta d'institucions comunitàries, es tornarà a sotmetre a la consideració de la cambra cap a final d'any. Això sí, passi el que passi aleshores, volar en classe turista o fer-ho en primera en aquests vols curts continuarà sent, com fins ara, una opció personal dels eurodiputats.

stats