PRIVATITZACIÓ DE LA GESTIÓ
Crònica 06/09/2011

Els grans gestors aeroportuaris volen el Prat

Els operadors dels aeroports de London-Heathrow, Delhi, París-Charles de Gaulle, París-Orly, Singapur i Frankfurt aspiren a gestionar el Prat o Barajas. Abertis ha concentrat esforços a Barcelona.

Ignasi Pujol
2 min
Centre de connexions La terminal 1, a la imatge, va dotar el Prat de capacitat per convertir-lo en un hub o centre de connexions intercontinental.

Barcelona.Aena pot estar satisfeta. El procés de privatització de la gestió dels aeroports del Prat i Madrid-Barajas convocat pel gestor aeroportuari espanyol ha suscitat l'interès d'alguns dels principals gestors mundials del sector.

I això que el concurs, el més important de l'àmbit aeroportuari en els últims anys, planteja alguns desafiaments importants: fixa unes exigències financeres restrictives, el procés s'està desenvolupant amb una rapidesa inusual i el context econòmic és encara molt desfavorable. Fins a set consorcis van lliurar ahir a les oficines d'Aena la documentació requerida per disputar-se les concessions del Prat i Barajas, que hauran de recaure en gestors diferents.

Cinc consorcis s'han postulat per a les dues infraestructures. El grup espanyol Ferrovial, operador de l'aeroport londinenc de Heathrow a través de la seva filial BAA, s'ha aliat amb les societats inversores CPP Investment Board European Holdings, IFM Luxembourg i Infinity Investments. El grup indi GMR Infrastructure Limited, que gestiona els aeroports de Delhi i Hyderabad (Índia) és l'únic que s'ha presentat al concurs en solitari. La constructora espanyola FCC s'ha unit a Changi Airports International, operador de l'aeroport de Singapur, i a l'alemanya Siemens. Aéroports de Paris (en aliança amb Gip Ilex i Az-Argos) i l'alemanya Fraport (del bracet del grup espanyol Acciona), gestora de Frankfurt, completen la llista de grups que s'han mostrat interessats per les dues instal·lacions.

Abertis, amb seu a Barcelona i gestor de l'aeroport londinenc de Luton, ha volgut manifestar la seva aposta inequívoca optant només a la concessió del Prat, on tots el veuen com a favorit. El grup d'infraestructures, participat per La Caixa, s'ha presentat en aliança amb el fons de pensions canadenc Borealis i amb Ibervías, propietat de l'asseguradora francesa AXA. A última hora ha caigut del consorci el fons de capital risc britànic CVC, que de fet és accionista d'Abertis. Per la seva banda, la constructora espanyola San José opta només a la gestió de Madrid.

Absències

El nivell de resposta ha sobtat fins i tot a alguns dels oferents, que esperaven menys aspirants. Entre les absències més destacades hi ha l'holandesa Schipol, els gestors de Roma-Fiumicino i Milà-Malpensa i algun gestor nord-americà.

Aena examinarà la documentació presentada ahir i la setmana que ve comunicarà quins grups passen a la segona fase de licitació -en principi no s'esperen sorpreses-, que s'acabarà el mes vinent amb la presentació de les ofertes tècniques i econòmiques.

Les empreses que passin aquesta fase tindran tota la informació necessària per formular les ofertes: tindran accés al quadern de venda, que descriu els actius objecte de la concessió, i el dataroom , un document que inclou tots els contractes que Aena té amb les aerolínies, els concessionaris de les superfícies comercials i altres dades tècniques, legals i financeres.

Els adjudicataris, que assumiran el 90,05% de les accions de les societats gestores de cada aeroport, hauran de fer front a un pagament inicial de 3.700 milions d'euros en el cas de Madrid i de 1.600 milions en el cas de Barcelona. A més, el gestor abonarà cada any el 20% de la facturació a Aena. El ministeri de Foment pretén adjudicar les dues concessions abans de les eleccions del 20 de novembre, tot i que els adjudicataris no agafaran les regnes de les instal·lacions fins a la primavera.

stats