MOBILITAT A L'ÀREA METROPOLITANA
Crònica 20/04/2011

La llargada de les cues per avaries uniria Barcelona i Frankfurt

Les avaries de vehicles, 3.000 al dia en tot el país, de mitjana, provoquen cues de 1.300 quilòmetres cada any als accessos a Barcelona. La via on es generen més cues és la ronda Litoral.

Marta Bausells
2 min
Les rondes -a la imatge, la de Dalt- són els punts que concentren més conflictivitat pel que fa a retencions a Barcelona.

Barcelona.Pensant en la possibilitat que s'avariï el cotxe, sovint la solució adoptada per molts conductors és creuar els dits. Poc s'imaginen que 1.100.000 vehicles -un de cada tres- necessiten assistència a les carreteres per avaries cada any a Catalunya. És una de les dades que es desprenen d'un estudi del RACC sobre l'impacte de les avaries en la mobilitat als accessos de Barcelona.

Aquestes incidències, que de mitjana sumen 3.000 al dia -125 cada hora- generen "afectacions molt importants en la mobilitat general de tota la societat", afirmava ahir Josep Maria Miret, director de comunicació del RACC, en la presentació de l'estudi. Concretament, provoquen l'impactant 40% del total de retencions a les carreteres catalanes. Una de les causes principals, segons diversos representats del RACC, és el mal manteniment dels vehicles. "Els usuaris hi poden fer molt", remarcava Miret. Les dades s'han recollit entre el 15 de març del 2010 i el mateix dia d'enguany.

Quasi 1.300 quilòmetres de cua

Els vehicles que s'avarien tenen un gran impacte, per tant, en les cues a l'àrea metropolitana de Barcelona -concretament en un radi de 30 quilòmetres de la capital-. En concret, provoquen 1.289 quilòmetres de cues a l'any als accessos de la ciutat, la mateixa distància que hi ha entre Barcelona i Frankfurt. Aquest càlcul s'ha fet, segons l'informe del RACC, agafant com a base només els 236 vehicles que s'han avariat en algun punt dels accessos a la capital catalana i que han afectat el trànsit. La retenció mitjana va ser de 5,4 quilòmetres.

Les rondes, juntament amb l'autopista del Vallès (o C-58), són les vies que concentren la majoria de les cues (el 76,4%) i dels vehicles avariats (el 70%). A les rondes, la intensitat molt alta del trànsit i la falta de vorals -que fa difícil retirar els vehicles avariats- explica que concentrin més quilòmetres de cua.

En l'últim any, la Litoral acumula els mateixos quilòmetres de cues que ens separen de Tolosa, i la de Dalt la distància que hi ha fins a València. La ronda Litoral és la més conflictiva: concentra el 30% dels quilòmetres totals de cues, més que la de Dalt, malgrat que té menys avaries que aquesta.

La ronda Litoral té problemes afegits, ja que connecta amb el port, de manera que hi circula un nombre elevat de camions (el 30% de les avaries de camions s'hi concentren) i hi enllacen un gran nombre de vies, de manera que les panes que s'hi produeixen desencadenen l'efecte dominó a altres carreteres. La ronda Litoral fa un "efecte ratera", deia Miret, ja que està "encaixonada" a causa de les característiques de Barcelona. El 61,5% dels vehicles avariats són cotxes, i quasi la meitat dels problemes es concentren als seus sistemes elèctrics, sobretot a les bateries.

stats