ENSENYAMENT DIGITAL
Crònica 23/02/2011

Un manual de noves tecnologies per a pares, mestres i alumnes

Marta Bausells
2 min

Barcelona.L'assessorament sobre l'ús de tecnologies com el Facebook o el Twitter no sembla que hagi baixat en la llista de prioritats de la conselleria d'Ensenyament, malgrat l'anunci la setmana passada de la consellera Irene Rigau que es congelaria la mesura dels portàtils a les aules. El Manual de bons usos digitals és un recull de consells per a alumnes, famílies i mestres sobre com usar internet, que ahir va ser presentat al CosmoCaixa i que és descarregable a la web de la conselleria.

El director del Centre de Tecnologies Ituarte (CETEI), Miquel Àngel Prats, explicava després de la presentació que molts AMPA els han demanat ajuda perquè no saben com afrontar el tema de la tecnologia en l'àmbit domèstic. "Les que estan totalment desorientades són les famílies -deia Prats- perquè desconeixen les eines", que van des dels videojocs, el mòbil o la web fins a l'e-mail, les xarxes socials o les tauletes, cada vegada més presents.

Els adolescents d'avui són nadius digitals, ja que han crescut amb internet sota el braç. Prats advertia que això enganya: "Tenen molta perícia, però no s'adonen de les conseqüències de comunicar-se digitalment". Per exemple, no saben què comporta publicar la foto d'una altra persona en una xarxa social. Per això el manual els vol familiaritzar amb conceptes com els drets d'imatge i d'autor i les lleis contra les descàrregues. Parla de riscos, però també de possibilitats. Per exemple, aprofitar el Twitter a les aules pot ser una bona opció, més que no pas prohibir-lo.

Problemes com ara l'assetjament a la xarxa s'aborden des d'una perspectiva didàctica. "Els riscos que comporta internet són els mateixos que els que hi ha al carrer", deia Jordi Batlle, del Centre de Seguretat de la Informació de Catalunya. "El que cal és donar-los valors", afegia. En paraules de la directora de l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades: "En cap cas s'ha de fer una sobreprotecció o projectar les pors en el nen.L'entorn digital és positiu, però cal saber usar-lo. De la mateixa manera que ensenyem el nen a creuar el carrer, li hem d'ensenyar a tenir mecanismes per afrontar aquests riscos".

stats