TRAGÈDIA A L'ARGENTINA
Crònica 23/02/2012

49 morts en un accident de tren a Buenos Aires

Buenos Aires s'intenta recuperar de la pitjor tragèdia ferroviària en 40 anys. Almenys 49 persones van morir ahir en un accident. La catàstrofe posa de manifest la precarietat del sistema de trens argentí.

Mariona Ferrer I Fornells
2 min

BARCELONA.Un accident mortal va sacsejar ahir la rutina diària de milers de persones a Buenos Aires. Un comboi amb 1.500 passatgers va descarrilar a dos quarts de nou del matí (hora local) en una de les estacions més concorregudes de la capital argentina. En el moment de tancar aquesta edició almenys 49 persones havien mort -48 adults i un menor- i hi havia 600 ferits, 50 de gravetat, segons fonts oficials. Es tracta del segon accident ferroviari més greu de la història de l'Argentina, després que el 1970 morissin 236 persones en un xoc entre dos combois també a Buenos Aires.

Els equips de rescat van haver-se d'afanyar a retirar les més de 60 persones que havien quedat atrapades sota la ferralla després que el segon vagó cobrís el primer per l'impacte contra el final de la via. L'estació d'Once -situada al centre administratiu de Buenos Aires- es va convertir durant unes hores en una sala d'emergències improvisada on arribaven tant ambulàncies com helicòpters per endur-se els centenars de ferits.

"Estàvem preparant-nos per baixar del tren perquè vèiem que ja arribàvem a l'andana quan va frenar de cop i va ser com si el segon vagó es plegués sobre el primer. La gent se'ns tirava al damunt. Estava empresonat", explicava ahir a l'agència Efe el Marcelo, un dels passatgers que viatjava al primer vagó. "Gràcies a Déu que ho puc explicar".

Altres testimonis van denunciar que el tren circulava massa ràpid i que en arribar a l'estació no havia pogut frenar i per això va acabar impactant contra el final de l'andana 2 d'Once, on s'acaba el recorregut d'aquest tren de rodalies, que provenia de Moreno. Però l'empresa responsable del servei, Transports de Buenos Aires (TBA), va recalcar en un comunicat que l'accident s'havia produït per motius encara desconeguts i que primer calia escoltar la declaració del conductor, que està hospitalitzat.

El ministre de Transports, Juan Pablo Schiavi, també va voler fugir de qualsevol hipòtesi i va remarcar que era una "incògnita" el que havia passat a l'estació. En una roda de premsa a última hora de la tarda en què no va admetre preguntes, Schiavi va eludir qualsevol responsabilitat i va assegurar que estaven pendents de la investigació que s'havia obert. Tot i això, just després de l'accident havia declarat que "semblava un problema dels frens".

Un sistema antic i deficitari

L'accident posa sobre la taula la precarietat del sistema ferroviari argentí, ja que el tren, de la marca Toshiba, tenia més de quaranta anys. Des que el govern va decidir privatitzar el servei durant els anys 90, els accidents han augmentat de manera exponencial, i l'oposició destaca que el sinistre era la "crònica d'una tragèdia anunciada". "Fa anys que la presidenta escolta, llegeix i veu aquestes denúncies i no fa res", denunciava ahir al diari Clarín Fernando Pino Solanas, diputat i líder del moviment polític i cultural Proyecto Sur. El polític afegia que l'accident és responsabilitat de la inacció política durant més de dues dècades.

stats