INFRAESTRUCTURES
Crònica 21/10/2011

El pla del Govern estalvia 1.200 milions al corredor

El Govern no ha donat ni 24 hores a Foment i ja ha redactat un pla per executar les obres del corredor mediterrani a Catalunya. El full de ruta de la Generalitat és, a més, 1.200 milions més barat.

Carles Arbolí
2 min

BARCELONA."El corredor mediterrani no pot ser de mínims, sinó que ha de ser ambiciós". Amb aquestes paraules, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, presentava ahir el full de ruta que la Generalitat ha preparat per al ministeri de Foment perquè acceleri l'execució d'aquesta infraestructura. Un pla que, a més, estalvia 1.200 milions d'euros a la previsió de Foment d'invertir 7.000 milions en aquest projecte. El Govern preveu que amb 5.800 milions n'hi haurà prou: "Perquè no volem estacions ni equipaments per guanyar concursos d'arquitectura, sinó per donar servei als ciutadans". És per això que la funcionalitat i l'austeritat dominen en el pla de l'executiu català, pensat perquè s'executi fins al 2030.

A partir de la situació actual, el pla identifica els principals dèficits de la xarxa ferroviària actual i en calendaritza la seva execució. Així, a curt termini, el Govern prioritza la finalització de la línia del TGV entre Barcelona i Figueres, el desdoblament de la via del tren convencional de Vandellòs a Tarragona, l'estació central de l'aeroport de Reus i l'accés provisional al moll Prat del port de Barcelona. Aquestes actuacions haurien d'entrar en servei el 2013. Dos anys després -el 2015- hauria d'estar acabada la conversió a ample mixt dels trams Tarragona-Castellbisbal i Figueres-Portbou, així com el nou accés a l'ampliació del port de Barcelona, les estacions de l'aeroport de Girona i de la Sagrera, a Barcelona, i les intermodals del port de Tarragona, la Llagosta, el Llobregat, Vilamalla i el Penedès.

L'any 2020 el pla de la Generalitat preveu posar en marxa la nova línia del TGV entre Castelló i Tarragona, la conversió a l'ample mixt del corredor Ulldecona-Portbou i Lleida-Reus-Sant Vicenç de Calders, la variant de Martorell i la rehabilitació de la línia Reus-Roda. Finalment, amb previsió per al 2030, quedarien les noves línies Sant Vicenç-Martorell i Mollet-Sant Celoni, i els bypass ferroviaris de Figueres i Girona. A totes aquestes actuacions cal afegir-hi les inversions previstes al Pla de Rodalies i al futur Pla de Regionals.

El conseller Recoder va voler demostrar amb aquest full de ruta que el Govern serà persistent perquè Foment prioritzi el corredor mediterrani per damunt de la resta. "No és l'hora de fer volar coloms, sinó de construir infraestructures al servei de l'economia productiva i de la ciutadania", va expressar el titular de Territori i Sostenibilitat. Recoder va admetre, però, que "no es canvien de la nit al dia els quasi 200 anys d'història de la base ideològica de l'Espanya radial", i sobre la proximitat de les eleccions del 20-N i una possible victòria del PP va assegurar que "no donarem cap xec en blanc a cap govern espanyol". Segons el conseller, "el que a qualsevol estat seria fàcil d'aprovar, aquí ens costarà sang, suor i llàgrimes".

stats