Crònica 27/03/2012

El polèmic model de les revisions de vehicles

Elena Freixa
2 min
Expectació, ahir, a la seu de la delegació de la subdirecció general de Seguretat Industrial.

BARCELONA.El model del servei d'inspecció tècnica de vehicles (ITV) a Catalunya ha estat acompanyat de polèmica els últims anys. Es tracta d'un servei que l'administració deixa en algunes mans privades. A Catalunya ara hi ha cinc empreses que es reparteixen de manera desigual el pastís, després que el govern tripartit engegués un procés perquè Applus -que dominava el 80% del mercat- cedís poder, es facilités l'entrada de la competència i s'abaratissin els preus. El negoci mou cada any al voltant dels 60 milions d'euros i es fan 2,2 milions d'inspeccions.

El pla va propiciar el primer concurs públic per adjudicar noves estacions el 2010, però el resultat ha acabat impugnat al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) per part d'una de les empreses que s'hi presentava, Certio. L'empresa es va crear el 2007 fruit d'una escissió d'Applus. Ricard Puignou, detingut ahir per la suposada trama, n'és un dels administradors. Certio va néixer enmig del procés per obrir el mercat fa cinc anys. Applus, en mans del grup inversor Carlyle i d'un grup de caixes catalanes, operava històricament al mercat de la ITV amb dues empreses, ECA-ITV i Iteuve. Els socis minoritaris de la primera d'aquestes empreses -les famílies Puignou i Marugán- van ser els que van demanar l'escissió per fundar Certio. Hi va haver resistències, però Applus va cedir i Certio es va quedar una desena d'estacions.

Quan van sortir adjudicats per concurs els dos blocs de nous centres d'ITV, Certio va recórrer una de les adjudicacions que s'havia fet al grup Atisae, assegurant que el govern tripartit havia introduït nous requisits un cop ja s'havia presentat la documentació. El resultat va ser que el TSJC va suspendre cautelarment l'adjudicació de les tres estacions, que s'havien de construir a les Borges Blanques, Amposta i Sant Celoni. El nou govern de CiU, però, va demanar l'any passat que es desestimés la impugnació perquè el procés s'acollia a la legalitat. El segon bloc, corresponent a les estacions del Pont de Suert, Sant Fruitós del Bages i el Vendrell, va acabar adjudicat a l'empresa Itevelesa.

El mapa que es dibuixava després del concurs donava a Applus un pes del 54% (a les portes del 50% màxim que fixa la llei de cara al 2014). RVSA, que opera sobretot a l'àrea de Girona, tenia un 16% i els nous operadors, Itevelesa i Atisae, es quedaven amb un 4,5% cadascuna.

La polèmica de les ITV, però, encara es remunta més enrere. L'any 2003, a les portes del final de la legislatura, CiU havia aprovat que la concessió de les ITV a Applus i RVSA s'allargués sis anys més. Això els garantia l'explotació fins al 2014, ja que la concessió vigent no acabava fins al 2006. El nou govern tripartit va impugnar la decisió.

stats