Crònica 29/10/2011

Els professors no volen que l'ordinador substitueixi el paper

S.s.
2 min
Els alumnes de secundària que van rebre un portàtil personal amb l'1x1 el poden mantenir.

Barcelona.Els instituts de secundària públics han dit adéu aquest curs al programa 1x1 de digitalització de les aules, que donava un ordinador personal a cada alumne. Tot i que bona part dels centres que l'havien posat en marxa el mantindran, almenys per als alumnes que ja formaven part del programa, la seva expansió ha quedat aturada i s'ha substituït pel nou Educat 2.0, que combina ordinadors de centre i llibres de text. Amb només dos cursos d'aplicació, l'avaluació de l'experiència es fa difícil, però com a mínim podem saber què n'opinaven els que la van haver d'aplicar: els professors de secundària. Segons una enquesta de l'associació Espiral, Educació i Tecnologia, en la qual han participat fins a 1.500 docents, la majoria dels professors catalans consideren l'1x1 "una bona idea mal aplicada" i en destaquen com algunes de les causes principals la falta de recursos d'infraestructura dels centres, com la mala connectivitat; la falta d'una "formació adequada" del professorat, i la poca qualitat dels continguts digitals.

Continguts de poca qualitat

El 81% dels professors opinen que "les editorials no van estar a l'altura a l'hora d'elaborar continguts de qualitat". El 70% creuen que la formació del personal docent que havia d'aplicar el programa no era l'adequada. Per tot plegat, la gran majoria de professors (88%) consideren que "independentment dels motius econòmics, s'hauria d'haver revisat l'1x1 per replantejar-ne els postulats".

A més, el 71% no està d'acord amb la idea que els ordinadors substitueixin progressivament els llibres de text i consideren que l'aplicació de l'1x1 hauria d'haver estat independent de l'ús de material en paper a les aules. Una posició que xoca amb els objectius que s'havia fixat l'anterior Govern en la implantació del programa i que, en canvi, suposa un suport a la visió de la nova consellera, Irene Rigau, que ha retornat a un sistema que combina màquines i llibres, oblidant la pretensió de desfer-se del paper.

stats