INDÚSTRIA
Crònica 16/10/2011

Les retallades desinflen la moto elèctrica catalana

La manca de recursos en el sector públic redueix la seva capacitat de compra. Rieju, fabricant de la moto elèctrica MIUS, rebaixa un 80% les previsions de venda inicials el primer any, fins a les 200 unitats.

Elena Freixa
3 min
Les retallades desinflen La moto elèctrica catalana

BarcelonaEl projecte de la MIUS, la primera moto elèctrica concebuda i fabricada a Catalunya, comença amb menys expectatives que ara fa un any, quan se'n va presentar el prototip. Llavors, la producció inicial prevista era d'un miler d'unitats gràcies a compromisos emparaulats per subministrar vehicles a flotes d'administracions públiques i també confiant en l'interès d'empreses privades per aquest nou vehicle. Ara, però, l'entorn de retallades i austeritat a tots els nivells de l'administració força a rebaixar els càlculs. El director general de Rieju, Jordi Riera, va preveure una primera tongada de producció en sèrie d'uns centenars de MIUS (200 o 300 unitats).

"És evident que amb el sector públic ara no hi podem comptar, així que començarem a fabricar i anirem fent a mesura que entrin comandes", va explicar Riera. El Saló de Milà, que se celebrarà a partir del 10 de novembre, serà una bona ocasió per exposar el model i captar l'interès de possibles compradors estrangers, ja que Rieju confia especialment en el mercat exterior per donar sortida a la producció inicial de la MIUS. El llançament de la moto arribarà cap a finals d'any.

Tot i que al principi la producció en sèrie hauria hagut de començar a la primavera, els endarreriments que van provocar totes les proves d'homologació del vehicle han retardat el projecte. El difícil entorn econòmic en què la MIUS arriba al mercat, però, fa que Riera no es preocupi per aquest incompliment del calendari. "L'any que ve ja la tindrem circulant", va afegir el directiu.

La Generalitat com a padrí

El projecte per desenvolupar la MIUS va néixer el 2010 amb el suport de la Generalitat, que va afavorir l'associació de diverses empreses catalanes i hi va injectar 800.000 euros a través de l'agència de promoció econòmica ACC1Ó. Les flotes públiques, defensava el llavors conseller d'Empresa, Josep Huguet, serien la millor via per donar exemple des de l'administració de l'aposta per la mobilitat del futur. Alhora, es donaria sortida a un producte industrial únic nascut de la col·laboració de sis empreses del sector de les dues rodes a Catalunya.

Rieju va liderar el projecte com a fabricant, però també hi han estat implicats l'enginyeria Arianetech i proveïdors com ara el fabricant de sistemes de frenada J. Juan i el proveïdor de xassissos Advanced Frame Technology, entre d'altres. El motor, però, s'importa des d'Alemanya i tot plegat es muntarà a la planta de Rieju a Figueres.

Tot i que les circumstàncies econòmiques no permetran a la Generalitat contribuir de manera important en les comandes de la MIUS, fonts del Govern van assegurar que la seva implicació en el projecte continuarà en la fase de promoció. Els impulsors comptaran amb la Xarxa de Promoció Econòmica per a la seva estratègia exportadora.

Entre els consumidors privats les vendes de vehicles encara continuen en hores baixes, tot i el pla d'ajuts a la compra de vehicles elèctrics que ha posat en marxa el govern espanyol. En el que els experts del sector coincideixen, però, és que quan la mobilitat elèctrica comenci a agafar embranzida, la motocicleta en serà de les primeres beneficiades, sobretot a les ciutats.

Pol industrial català

A l'espera de l'eclosió de la moto elèctrica als carrers, la indústria es prepara per estar a l'altura. El 80% del sector de les dues rodes a Espanya està concentrat a Catalunya i l'objectiu és mantenir aquest pes (que vol dir riquesa i llocs de treball) aprofitant l'oportunitat de la moto elèctrica. En els últims mesos han proliferat iniciatives, tant entre fabricants ja madurs com entre emprenedors per desenvolupar les seves propostes en aquest camp.

Les ajudes en forma de crèdits preferents que el Govern ha concedit al sector demostren, pel pes que tenen els projectes elèctrics, que la Generalitat aposta per aquest vehicle per mantenir el pes de la indústria de la moto al teixit productiu català.

stats