CIRCULACIÓ
Crònica 20/02/2012

"Ens sentim invisibles"

Els ciclistes demanen crear rutes específiques per a ells per reduir la sinistralitat. Més de 1.500 ciclistes van participar ahir en una marxa per demanar més seguretat després de l'últim atropellament mortal.

Lara Bonilla
2 min
REIVINDICACIÓ SOBRE RODES 
 Més de 1.500 ciclistes van participar ahir en una marxa per demanar més seguretat i recordar els dos companys morts.

BARCELONA.Els ciclistes són l'element més feble de la carretera. Tant és així que se senten "invisibles". "Per molt que intentem portar roba llampant sempre tenim la sensació que som invisibles", diu Jordi Puche, delegat a Lleida de la Federació Catalana de Ciclisme.

Aquesta entitat vol que es creïn rutes "de prioritat ciclista" i que se senyalitzin amb cartells informatius aquelles carreteres més sovintejades pels ciclistes per avisar els conductors. La Generalitat hi està treballant. "A Saragossa i al País Basc, per exemple, ja hi ha rutes tallades als vehicles i en dies concrets només hi circulen ciclistes", explica Puche. Els aficionats al ciclisme exigeixen més respecte i més seguretat a la carretera després de l'accident mortal de la setmana passada a la C-13, a l'altura de Vallfogona de Balaguer, on un cotxe va atropellar quatre ciclistes, dels quals dos van morir.

Amics, familiars i companys de Juan i Pere, els dos ciclistes morts, es van reunir ahir a Balaguer per participar en una marxa reivindicativa en la qual van participar més de 1.500 ciclistes. Després de recórrer els carrers de la ciutat, els ciclistes van arribar fins al punt exacte on va tenir lloc l'accident i es va fer un minut de silenci. El germà d'una de les víctimes va llegir un manifest per reclamar "més respecte" dels altres usuaris de la carretera.

L'element més fràgil a l'asfalt

L'objectiu de la marxa era conscienciar la ciutadania que ha de ser possible que tant vehicles com bicicletes convisquin a la carretera. "Perquè les conseqüències les acabem patint els ciclistes, ja que som l'element més dèbil i fràgil", diu Víctor Saiz, del Club Ciclista Balaguer, un dels tres clubs que van convocar la protesta. Jordi Puche explica que els ciclistes tenen "l'ai al cor" quan surten a la carretera. "No hi penses constantment però sí que ens sentim insegurs", diu. Els ciclistes demanen que es respecti l'actual normativa que obliga cotxes i motos a reduir la velocitat quan s'avancen bicicletes, a deixar una distància mínima de metre i mig entre la bicicleta i el vehicle i a no avançar mai quan hi ha vehicles circulant en sentit contrari.

"Aquestes normes bàsiques no s'estan complint en la majoria dels casos", van denunciar els clubs ciclistes durant la lectura del manifest, i ho van aprofitar per reclamar mesures més proteccionistes. També recorden que els ciclistes tenen dret a circular de dos en dos en paral·lel si les condicions de la carretera ho permeten. "I això molts conductors no ho saben", diu Saiz. Un grup de bicicletes és com si fos un vehicle gran i no se'l pot avançar per parts "ja que, si ho fan, tallen el grup", es queixa Puche. Pel que fa als ciclistes, no es poden avançar entre ells, han de portar roba llampant o reflectora i no poden circular més de dues bicicletes en paral·lel.

L'afició pel ciclisme ha crescut en els últims anys. A Lleida, per exemple, s'ha duplicat el nombre de llicències. "Però molts dels nous opten per fer BTT per la sensació de perill que els fa la carretera", reconeix Puche. L'any 2011 van morir a la carretera dos ciclistes i aquest anys ja n'han mort dos més.

stats