EL DEBAT SOBRE EL SOTERRAMENT DE LES INFRAESTRUCTURES FERROVIÀRIES
Crònica 03/02/2011

"Si el soterrament de Sant Feliu no es fa, serà un menyspreu"

Debat obert Després de la visita del secretari d'Estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, a l'Hospitalet, Foment ha citat per al 10 de febrer Sant Feliu, un altre dels municipis afectats

Josep Ferrer
2 min
Magdalena Torre a tocar de les vies del tren a Sant Feliu, on la seva mare va morir atropellada.

Si hi ha alguna cosa a Sant Feliu de Llobregat en què tothom està d'acord, és que el soterrament de les vies del tren és vital i necessari. Fa més de 30 anys que ho esperen i ho reivindiquen. Però ara, quan ja tot estava encarrilat, amb el projecte enllestit i a punt de ser licitat, el procés ha entrat en via morta perquè el govern central s'està fent l'orni. Ningú confia en el conveni signat el 2006 que preveu que Foment aporti el 50% dels 110 milions d'euros que costarà; la resta serà finançat, a parts iguals, per la Generalitat i l'Ajuntament de Sant Feliu. La reivindicació per eliminar les vies del tren s'inicia el 14 de febrer del 1980 quan el ple va aprovar l'inici de l'estudi de supressió del pas a nivell. Magdalena Torre, que va perdre la seva mare discapacitada en el vell pas a nivell de Sant Feliu, exemplifica la reivindicació històrica.

Per vostè i la seva família el soterrament de les vies és necessari.

Totalment, perquè les persones amb mobilitat reduïda o que van amb cotxet només poden creuar les andanes per damunt de les vies. La meva mare va morir anant amb cadira de rodes. Jo empenyia la cadira, van passar dos trens però ningú va avisar que en venia un altre. En veure el tren vaig intentar sortir però la cadira va quedar enganxada a les travesses, la mare va caure a terra i va morir atropellada.

Pocs dies després es van canviar les travesses per unes altres que eviten que les rodes quedin enganxades. Ho haurien pogut fet abans?

Esclar. Va ser molt trist per a nosaltres i ens va fer mal, però amb les meves germanes hem comentat que com a mínim la mort de la nostra mare ha servit per a alguna cosa.

Després de 30 anys de reivindicacions el soterrament està enlaire. Entendria que finalment no es fes?

No. Seria un menyspreu. Sant Feliu és una de les ciutats d'Espanya amb més atropellaments de trens.

Bona part d'aquests atropellaments es produeixen en el pas a nivell, un dels pocs que encara queden a Catalunya.

Sí. És una cosa que no s'entén, perquè el fa servir molta gent. I a més, al costat hi ha la residència de disminuïts físics de Can Llovera, on tots els pacients van amb cadira de rodes.

stats